RENT OG ENKELT: Uteplassen er designet med vekt på det funksjonelle. Den sosiale plassen er foran vindskjermen.
RENT OG ENKELT: Uteplassen er designet med vekt på det funksjonelle. Den sosiale plassen er foran vindskjermen.

En mektig og tiltalende bowrider

Draco har gjenoppstått. Vi har dannet oss et førsteinntrykk av bowriderern 26 RS.

Publisert Sist oppdatert

Draco 26 RS, det ikoniske navnet relansert i et nytt formspråk, har to viktige egenskaper innbakt: En sosial og praktisk bruksbåt for familie og venner, gjerne med et landsted ved sjøen som utgangspunkt. Dernest har den en stor oppmerksomhetsfaktor i genene. Draco 26 RS handler en hel del om å bli sett. Den lykkes bra med begge deler, i særdeleshet det siste.

FLUSH DØRK: Gjennom å klone to konsepter, er Draco blitt en meget brukervennlig båt. Store, rene gangflater gjør båten enkel å bruke. Foto: Atle Knutsen.
FLUSH DØRK: Gjennom å klone to konsepter, er Draco blitt en meget brukervennlig båt. Store, rene gangflater gjør båten enkel å bruke. Foto: Atle Knutsen.

«Se på meg»

Vi kommer garantert til å se et antall eksemplarer av Draco 26 RS i de mest populære ferieidyllene i Sør-Norge i årene som kommer.

Den nye Dracoen har en tradisjonell bowrider-løsning foran vindskjermen, med stor sitte-kapasitet og betydelig komfort. Plassen er også den som er mest utsatt for sjøsprut, men når man sklir stille gjennom skjærgården sitter man her på første parkett.

Aktenfor vindskjermen er det en sittemodul med passasje på hver side. Her kan to sitte i fartsretningen, to med ansiktet akterover. I så måte er båten en kloning av to konsepter, ett foran og ett aktenfor vindskjermen.Fribordet akter og portene ut på badeplattformen er lave, så ungene plasserer man forut under fart.

SITTER GODT: U-sofaen foran vindskjermen byr på meget godt komfort, men dette er samtidig en plass utsatt for sjøsprut. Foto: Atle Knutsen.
SITTER GODT: U-sofaen foran vindskjermen byr på meget godt komfort, men dette er samtidig en plass utsatt for sjøsprut. Foto: Atle Knutsen.

24-grader V-bunn

Vår testbåt hadde en 300 hk Yamaha motor som ga oss en toppfart på 43 knop. Det burde dekke de fleste behov. Skroget har hele 24-graders V-bunn, noe som gjør båten en anelse rank når den ligger stille. Det merkes også under kjøring ved at båten er sensitiv for sidevind, noe som må kompenseres med trimplan i en grad som oppleves unødvendig i en såpass stor familiebåt. På den annen side har båten en helt ubetydelig planingsterskel og et meget bredt fartsregister – perfekt for en skjærgårdscruiser.

 

Hele testen kan du lese i Båtmagasinet nr 4 2014.