Ber om granskning av Dolmøy 230 etter dødsulykke
Statens Havarikommisjon for transport kommer i en foreløpig rapport med sterk kritikk av Dolmøy 230 Fisker. Bakgrunnen er havariet utenfor Mehamn Finnmark 6. juli hvor en svensk hobbyfisker mistet livet som følge av hjertestans da båten kantret. Båten hadde betydelig overvekt. Sjøfartsdirektoratet har gitt saken høy prioritet.
Det var på formiddagen søndag 6. juli fem svenske fisketurister og en guide fra Nordic Safari i Mehamn dro ut på fisketur. Da de seks om bord hadde avsluttet fisket og gjorde seg klare til å dra tilbake til land med god fangst, ble det oppdaget at båten begynte å ta inn vann.
Greide ikke lense fort nok
Folkene om bord greide ikke å lense båten raskene enn vannet kom inn. Etter en halvtime kantret Dolmøy-båten. Alle seks hadde da på seg redningsdrakter og livvester. Utleieselskapet kom først til havaristedet og fikk reddet alle de seks om bord i en større båt. Da var allerede en av fisketuristene omkommet. Senere kom andre båter og et SeaKing fra hovedredningssenstralen til stedet. Den havarerte båten ble tatt med til land av RS «Odin».
Slik fylte båten seg med vann
Statens havarikommisjon for transport har undersøkt den aktuelle Dolmøy 230 «Viking 7». Granskningen så langt viser at sjø sannsynligvis har kommet inn på dørken gjennom sjøslagporter i akterspeilet. Da karmhøyden til en stor luke lå 20 mm under dørken, samt at lukkedekslet ikke var tett, kan sjø gradvis ha fylt rommet under dørken. Åpninger i avgrensningsskott under dørken kan ha ført til at vann trengte inn i rom som ikke ble lenset av lensepumpen. Vannfyllingen førte til at fartøyet mistet oppdrift og stabilitet, og kantret. Seks personer havnet i sjøen og en person omkom.
Vil ha Sjøfartsdirektoratet på banen
Statens Havarikommisjon for Transport vet at det er omsatt 230 båter av denne typen i Norge og Sverige, hovedsakelig til bruk for turistfiske. Derfor varsler de nå ytterligere tiltak. Kommisjonen vil at Sjøfartsdirektoratet nå må vurdere det som er avdekket i den foreløpige rapporten og iverksette relevante tiltak ovenfor produsent, utleiere og brukere av denne båttypen.
Etter hva Båtmagasinet erfarer er dette et av få tilfeller hvor Statens Havarikommisjon for Transport har gått til det skritt å anbefale Sjøfartsdirektoratet å gå videre med en konkret sak knyttet til ulykke med en fritidsbåt. Dolmøy 230 blir produsert ved det polske verftet Admiral Boats for norske Dolmøy Båt på Hitra. Sjøfartsdirektoratet har tidligere uttalt til Båtmagasinet at de som tilsynsmyndighet ikke kan foreta seg noe når båter kommer til Norge med CE-dokumentasjon fra et annet land. Utleiefirmaet fikk overlevert ulykkesfartøyet og et søsterfartøy fra båtprodusenten i mai 2014. I tillegg hadde utleiefirmaet tilsvarende fartøy overlevert fra samme produsent i 2012. «Viking 7» og søsterfartøyet er ikke fysisk CE-merket, men produsenten har opplyst om at de leverte samsvarserklæring med fartøyene da de ble overlevert utleiefirmaet. Produsenten markedsfører også fartøytypen som CE-merket fritidsfartøy i konstruksjonskategori C (utvidet). Båten er således satt i det norske markedet helt uten fokus fra norske sjøfartsmyndigheter. Nå ber imidlertid Statens Havarikommisjon om at Sjøfartsdirektoratet tar affære.
Betydelig overlast
Det er Olaf Hjelmeland som representerer det tekniske kontrollorganet IMCI i Norge som har vært veileder for Dolmøy ved utvikling av den aktuelle båttypen. Det er ikke utstedt sertifikat for båttypen da det ikke er krav om det i CE-kategori C, men Hjelmeland har blant annet gjennomført stabilitetstest.
-Det er svært positivt at Havarikommisjonen for transport nå er på banen, og i neste ledd også norske sjøfartsmyndigheter. Vi har her i landet lenge etterspurt et større offentlig engasjement i sikkerhetsspørsmål knyttet til fritidsbåtflåten, sier Hjelmeland.
I en kommentar til rapporten som havarikommisjonen har utarbeidet, sier Hjelmeland at ulykkesbåten har hatt en betydelig overlast. Største tillatte vekt er 775 kilo, men med fem fiskere og guide, utstyr, tankinnhold og fisk har båten hatt en vekt på minst 900 kilo.
-Når vi i tillegg vet at alle fiskerne har opphold seg på samme side om bord har det oppstått ubalanse i båten. Denne saken er ikke bare et spørsmål om båtens egenskaper. Vi har her et eksempel på at en båtprodusent ikke kan kontrollere hvordan båten blir brukt når den er solgt, i dette tilfelle som utleiebåt for sporstfiskere. I slike tilfeller er det av største betydning at utleier er bevisst på båtens egenskaper og at profesjonelle guider kjenner fartøyets begrensinger, sier Hjelmeland som i imøteser den videre granskningen med stor interesse.
Har fått høy prioritet
Fungerende kommunikasjonsdirektør Dag Inge Aarhus i Sjøfartsdirektoratet (bildet under) sier i en kommentar til Båtmagasinet i ettermiddag at rapporten fra Havarikommisjonen for Transport tas på største alvor og at saken har fått høy prioritet.
-Det er momenter i denne rapporten som er urovekkende.
-På hvilken måte?
- Den åpner for spørsmål om ulykken er en konsekvens av konstruksjonsfeil, feil bruk eller eventuelt begge deler. Dette må vi undersøke grundig. Videre må vi granske om den aktuelle båten er bygget som fritidsbåt, med de krav til ce-merking det medfører, eller om den er bygget med tanke på kommersiell virksomhet.
-Båten har vært benyttet til utleie?
- Det er mange spørsmål som melder seg og vi vil ta kontakt med både produsent og importør for å bringe klarhet både i de formelle spørsmål, men også for å finne ut hvordan denne ulykken kunne skje. På generelt grunnlag er det grunn til å minne utleieselskaper og andre om at det er av største viktighet at båtene benyttes til det de er tenkt brukt til og at man tar definerte krav til sikkerhet på største alvor. Dette kommer vi tilbake til i en pressemelding om kort tid. Nå får våre videre undersøkelser avdekke om det er avvik, sier Dag Inge Aarhus.
Her er den foreløpige rapporten fra Statens Havrikommisjon for Transport:
https://www.aibn.no/Sjofart/Undersokelser/14-420