AKTER: Vanner har trolig kommet inn gjennom sjøslagporten bak på ulykkesbåten. Foto Statens havarikommisjon for transport.

Bekrefter oppfølging avulykkesrapporten

Sjøfartsdirektoratet bekrefter i en pressemelding i dag at ulykken med Dolmøy 230 Fisker skal følges opp. Samtidig roper direktoratet et varsko om overlast av små arbeidsbåter og fiskebåter.

Publisert Sist oppdatert

-Det er altfor tidlig å konkludere om årsaken til den tragiske dødsulykken i Finnmark, sier fungerende kommunikasjonsdirektør Dag Ingen Aarhus i Sjøfartsdirektoratet til Båtmagasinet i formiddag. Han bekrefter at direktoratet ser alvorlig på saken og vil nøye følge opp rapporten fra Statens havarikommisjon for transport som i en foreløpig rapport har kritiske bemerkninger til konstruksjonen av Dolmøy 230 Fisker.

Sjøfartsdirektoratet ber i en pressemelding i dag brukere av små arbeidsbåter og fritidsbåter om å være oppmerksomme på lastekapasitet etter ulykken i juli der en fisketurist omkom.

Vann gjennom sjøslagporten

I den foreløpige rapporten fra Statens havarikommisjon for transport (SHT) kommer det frem at fartøyet «Viking 7» kantret trolig som følge av at det kom vann inn gjennom sjøslagporten bak på båten – og at dette vannet trengte ned i skroget gjennom en luke. Fartøyet er av typen Dolmøy 230 Fisker - en fartøystype som markedsføres som fritidsfartøy. I dette tilfellet var fartøyet registrert som et mindre arbeidsfartøy.

Pass på lastekapasitet

På generelt grunnlag, og uten å trekke konklusjoner i denne ulykken, så oppfordrer direktoratet både fritidsbåtbrukere og andre om å sette seg inn i de lastebegrensinger som gjelder for det fartøyet en skal bruke. Vær da også obs på at maks lastekapasitet for de fleste fritidsfartøy er inkludert både passasjerer, mannskap, motor, drivstoff og annen last. Ved maks last bør en også være oppmerksom, og følge med på at det ikke kommer vann på dekk eller på steder som kan gå ut over fartøyets stabilitet, heter det i pressemeldingen.

«Sikker om den lastes riktig»

-Jeg forstår at det kan oppstå usikkerhet hos eiere av tilsvarende båter etter det som har skjedd iu Finnmark, sier Olaf Hjelmeland i det tekniske kontrollorganet IMCI til Båtmagasinet. IMCI har veiledet Dolmøy Gjestebrygge AS om CE-merking av båten og har også testet båttypen angående krav til stabilitet. Hjelmeland understreker at dersom slike båter brukes og lastes som angitt i brukerveiledning er båttypen sikker.

-Fartsområdet er kategori C, dvs. til bruk langs kysten. «Konstruert for reiser nær kysten og i store bukter, elvemunninger, sjøer og elver der vindstyrken kan komme opp i 6 på Beaufort-skalaen og signifikat bølgehøyde på 2 meter». Dvs.13,8 m/s og maksimal bølgehøyde på 3,4 meter. Nedlastning er maksimalt 775 kg. Denne vekten sammensettes av personer, fiskeutstyr/bagasje, fangst tatt om bord, tankeinnhold og motorvekt. Motor utgjør ca. 200 kg og som brukere av Dolmøy 230 vil en måtte ha kontroll med at øvrige vekter ikke overskrider 575 kg.

-Det er viktig å ha kontroll med samlet vekt ved avgang og at fangst ikke medfører feilaktig nedlastning, understreker Hjelmeland.

Vurderer forbedringer

Det har ikke vært tilsvarende uhell med Dolmøy 230 tidligere, sier Hjelmeland, men Dolmøy Gjestebrygge AS vurderer forbedringer, utover krav, som kan forbedre sikkerhet for leverte og fremtidig levering av båter. Det kan eksempelvis være lukepakning, overvåkning og lesning av vann i rom.