Mercurys splitter nye 250 hk V6- innenbordsmotor

Storsatsing innenbords

Det raser stadig ut nye innenbordsmotor-modeller fra Mercury.

Publisert Sist oppdatert

Mercury Marine satser stort i sitt 75 års jubileumsår i år. Hele 8 nye innenbords dieselmotorer har de lansert de siste 12 månedene, i tillegg til bensin innenbordsmotorer og påhengsmotorer. Nyeste skudd på stammen er en ny 4,5 liters V6 bensinmotor på 250 hk som har effekt og dreiemoment på linje med den eksisterende 5,0 liters V8 small block. Samtidig er den nyeV6- motoren 60 kg. lettere og 11,4 cm kortere enn V8eren.

                Den nye motoren har en avansert gass-kontroll som opprettholder samme turtall uansett belastning, som for eksempel økt vekt, skarpe svinger og vannskitauing. Systemet kalles Adaptive Speed Control (ASC). Samtidig har man lagt vekt å å gjøre motoren støysvak og med et enkelt vedlikehold. På motorblokken er det preget inn en QR-kode som gjør at du ved å scanne denne koden med din mobiltelefon, får opp en instruksjonsvideo på vedlikeholdsprogrammet.

På dieselsiden er det en forbedret utgave av den eksisterende TDI 3,0 liter V6 og en TDI 4,2 liter V8 på 370 hk som presenteres nå. Begge motorene er kommet som et resultat av samarbeidet med Volkswagen Marine, og dieselmotorene er således basert på eksisterende Volkswagen-diesler. De skal være klar for markedet i juli måned. De har fått SmartCraft-teknologi som gjør at motorene er kompatible med alle Mercurys instrumenter og digitalt gass- og gir-system og kan også kobles til Axius joystick-kontroll.

                4,2-literen veier 379 kg, har 1.800 bars commonrailsystem og en twin variable turbo som gir et dreiemoment på 782 Nm.

Denne kraftpakken på 370 hk er en ny V8 dieselmotor fra Mercury