SeaRider 820W nummer 14 leveres før jul
Sjåførlærer fra Moelv blåste nytt liv i Nor-Dan
Snart ruller byggenummer 13 og 14 ut av Nilsens båtbyggeri i Arendal. Der er her Nor-Dan monterer sin SeaRider 820 W som er i ferd med å bli en suksessmodell.
Han var i mange år den lykkelige eier av en Nor-Dan på Mjøsa. Derfor satte det følelser i sving hos kjøreskoleeier og sjåførlærer Dag Wright Cappelen da selskapet gikk over ende. Han ville dra Nor-Dan videre, men da med begge hender på rattet og etter egne forretningsprinsipper.
-Vi er i siget
-Vi trodde på en forretningsmodell ”fra hånd til munn” fremfor dyrkjøpt lånekapital. Til nå har vi produsert 14 eksemplarer av SeaRider 820W og interessen er stigende, sier han. I båtbyggeriet til Nilsens på Bjorbekk er byggenummer 13 og 14 i ferd med å ta form. En båt skal leveres rett før jul, den andre rett på nyåret. Byggenummer 15 er i støpeformen.
-Vi er i siget nå, og det er bra, for det kostet oss fire millioner kroner og tusenvis av arbeidstimer å få frem båten, sier han.
Tvers gjennom norsk båt
-Jeg er stolt over det vi har gjort, for tilbakemeldingene fra eksisterende kunder og nye interesserte er udelt positive. Det viser vel at vi har gjort noe riktig, smiler han. SeaRider 820 er en tvers gjennom norsk båt. Den blir støpt hos Christensen GRP i Rykene, har innredning fra Gjennestad Snekkerverksted, teak fra Sandøy Båtdekk, vindskjermer fra Ertec i Tvedestrand, kalesjer og puter fra Hansen Protection - for å nevne noen. Montasje og ferdigstillelse skjer i de gamle ærverdige Nidelv-lokalene hos familien Nilsen på Bjorbekk.
Han har ingen planer om å flytte produksjonen ut av landet.
-Trives godt i Norge og setter stor pris på stødige samarbeidspartnere som jeg vet står for kvalitet, sier han. Cappelen er ikke opptatt av de siste trender og det mest outrerte innen design.
-Vi lager moderne båter, men i linjene er vi opptatt av det klassiske og tidløse, sier han.
-Vi må ha god kontroll på produksjonen vår. Da er det greit å gjennomføre hele prosjektet med lokale leverandører. Dessuten tilpasser vi jo hver enkelt båt etter kundens ønsker og behov. Det krever tett dialog og oppfølging lokalt, sier Cappelen.
De fleste båtene er levert med 350 hesters Mercury Verado, men det forberedes et par eksemplarer med den nye 400-hesteren. Én båt er levert med 2x250 Verado med Joystickstyring.
Ny båt på tegnebrettet
-Begynner å bli skikkelig moro dette med båt, sier han til Båtmagasinet. Så langt har all produksjon dreid seg om SeaRider 820W,
men Cappelen ser ikke bort i fra at det også kan komme en noe mindre og billigere utgave, uten at han vil si for mye om det ennå. En SeaRider 820W koster i overkant av 1.1 million kroner.
-Og spør du meg hvorfor vi har kommet godt i siget, er jeg stolt av å hevde at vi har satset på kvalitet, sier Dag Wright Cappelen. Han er hovedaksjonær med 52 %, mens svigersønnen Tommy Hansen og Erik Furuseth hver sitter på 24 % av aksjene i Nor-Dan Boats Norge AS.