PLANLEGG: Kommunikasjonssjef Mari Bræin Faaberg i Codan Forsikring oppfordrer båtfolket å sette av noen minutter til å planlegge turen. Det er fort gjort å få turen ødelagt av en grunnstøting .
PLANLEGG: Kommunikasjonssjef Mari Bræin Faaberg i Codan Forsikring oppfordrer båtfolket å sette av noen minutter til å planlegge turen. Det er fort gjort å få turen ødelagt av en grunnstøting .

En av fem har gått på grunn

Sommeren er her og det florerer med små og store fritidsbåter på fjorden. Mange vil få fjordturen ødelagt av grunnstøting i år også.

Publisert Sist oppdatert

Til tross for at flere nå har godt navigasjonsutstyr om bord, er grunnstøting fremdeles skadeårsak nummer én på sjøen.

   I følge en fersk undersøkelse gjennomført av analyseselskapet YouGov på vegne av Codan Forsikring, har 22 prosent av båtfolket opplevd å gå på grunn. Av de spurte kunne 13 prosent fortelle at de hadde grunnstøtt én gang, mens ytterligere ni prosent hadde grunnstøtt flere ganger. Sørlendingene er de som oftest går på grunn (35 prosent), mens det i Nord-Norge og Trøndelag ”bare” er 12 prosent som har grunnstøtt.

FORT GJORT: Dårlig merking eller uoppmerksom? Det er fort gjort å gå på grunn. I sommer kommer mange av oss til å oppleve grunnstøting. (Illustrasjonsfoto).
FORT GJORT: Dårlig merking eller uoppmerksom? Det er fort gjort å gå på grunn. I sommer kommer mange av oss til å oppleve grunnstøting. (Illustrasjonsfoto).

Har alltid gått før…

– I de fleste tilfeller er grunnstøting en helt unødvendig skade, som burde vært unngått. Men grunnstøtning har blitt et stort problem for seilbåter og spesielt for nyere seilbåter med finnekjøl av jern. Med kombinasjonen finnekjøl og jern får båtens bunnbjelker ofte stor skade selv med liten fart, så vi ser at særlig seilbåter kan få ganske store skader ved grunnstøting, og oppfordrer derfor alle båtførere til å gjøre seg godt kjent, sier Mari Bræin Faaberg, kommunikasjonssjef i Codan Forsikring og ivrig seiler.

Codans undersøkelse indikerer at mange båtførere seiler nærmest på autopilot i kjent farvann. Av de som hadde gått på grunn, oppgir 21 prosent at årsaken til grunnstøtingen var at «det har alltid gått før». Mange innrømmer også at uoppmerksomhet og uforsiktighet kan ha bidratt til uhellene. Nesten hver tredje mener grunnstøtingen skyldes at man har vært i nye og ukjente farvann.

Planlegg turen

– Codan oppfordrer alle til å friske opp navigasjonskunnskapene og ikke ta for gitt at man skjønner hvor farene er. Husk, du skal alltid vite hvor du er på kartet. Men siden kartene ofte ikke er helt nøyaktige, kan det være smart å kombinere papirkart og GPS/kartplotter. Vi oppfordrer også alle til å sette av noen minutter til å planlegge turen, fra A til B. Er du i ukjent farvann, stopp opp og orienter deg. Spør gjerne lokalkjente, avslutter Faaberg.

Derfor går vi på grunn

 

Ikke kjent i området         31 %

Alltid gått før                    21 %

Visste ikke at båten

stakk 

så dypt                    16 %

Kartet viste ikke grunnen  14 %

GPS eller kartet viste feil     9 %

Annet                                 21 %

Vet ikke                               4 %

Powered by Labrador CMS