Draco brant etter bensinfylling
Gammel Draco, - potensiell brannfelle
En Draco daycruiser brant eksplosivt etter bensinfylling i Vallø båthavn i dag og fire av de seks ombord ble kjørt til sykehus. Dette er ikke første gangen Dracoer brenner. Dette har skjedd med Dracoer med bensinmotor alt for ofte helt fra tidlig i 80-årene.
Båtene er utmerket på nesten alle andre områder, men har altså vært utsatt for uvanlig mange branner. Noen klar årsak er egentlig aldri funnet, men vi vet om tilfeller der påfyllingsslangen har hoppet av slik at bensinen har rent rett i bunnen på båten i stedet for på tanken under fylling.
Bensinslanger som ikke tålte bensin
Vi har selv opplevd at en Mercruiser bensinmotor i en ny Draco har fått motorstopp. Forsøkene på å starte var mislykket og da vi åpnet motorlokket, så vi årsaken: All bensinen lå og skvalpet i motorrommet. Vi fant årsaken med en gang. Bensinslangene hadde store blemmer og de lakk bensin som en sil.
Vi alarmerte og Draco tok umiddelbart tak i problemet. Det viste seg at det var levert bensinslangen som ikke tålte bensin. Mercruiser bensinmotorer var underlagt amerikanske produktlover og hele tenningssystemet fra denne leverandøren var derfor ekstra «tett». Heldigvis og takk for det.
Ta en grundig sjekk
Til deg som har en eldre Draco spesielt, men uansett en hurtiggående båt med bensinmotor: Gå nøye gjennom drivsoffanlegget og skift slanger, rør og koplinger du mener ser lugubre ut. Nesen er et veldig bra instrument.
Lukt av bensin er et signal du ikke må overse, uansett når. Husk motorromsvifta når du har fylt drivstoff og løft gjerne også på motorromslokket, stikk nesa nedi og lukt.
skrev først om den aktuelle hendelsen.