NEDGANG MEN OPTIMISME: Til tross for en nedgang på nær 30 prosent fra fjorårets messe, meldes det om optimisme i bransjen.
NEDGANG MEN OPTIMISME: Til tross for en nedgang på nær 30 prosent fra fjorårets messe, meldes det om optimisme i bransjen.

Stygge tall for Sjøen for alle

Fra 22 500 besøkende i fjor, falt antallet til rekordlave 16500 besøkende i år.

Publisert Sist oppdatert

Søndag stengte messeportene på Telenor arena der 140 utstillere hadde håpet på godt salg og mange besøkende. Nedgangen i antall publikkummere er på nær 30 prosent (26,7 %) fra messa i fjor, og ned 43 prosent fra 2012.  Den første Sjøen for alle-messa på Frognerstranda i 1956 samlet til sammenligning 25 000 besøkende, i følge Wikipedia.no. I 2009 var det 41 000 besøkende på messa, da den fortsatt ble arrangert på Lillestrøm. Siden 2009 er altså messebesøket gått ned med hele 60 prosent.

Gode tilbakemeldinger

Selv om antallet besøkende ikke er helt etter arrangøren Norboats forventning, er båtbransjen likevel godt fornøyd med årets messe. Flere av de største bransjeaktørene melder om vesentlig bedre salg enn i fjor, og da spesielt i markedet småbåter under 25 fot.  

– Hvordan man oppsummerer årets messe er avhengig av ståsted. Båtprodusentene og importørene gir gode tilbakemeldinger og er godt fornøyde med salget, noe som selvsagt er viktig for utstillerne. Dette kan tyde på at våre positive kalkyler for utviklingen av båtsalget i 2014 er riktige, og at bransjen er i ferd med å få et løft, sier administrerende direktør i Norboat, Erlend Prytz i en pressemelding.

Ovenfor Båtmagasinet utdyper han hva han mener manget under årets messe.

- Det var som nevnt en spisset båtmesse.  Vi hadde et meget godt utvalg av motorbåter opp til noen og 40 fot.   Her var det båter i alle klasser og for alle bruksområder.  Det var bra med båtutstyr.  Men det manglet seilbåter, det manglet annet relaterte og omkringliggende produkter og tjenester.  Det var lite "håndklær og  puter".  Det manglet også på aktiviteter for familiene. Vi hadde ballongkunstnere og Elias, begge populært, men det er for lite, sier Prytz. 

SKUFFET: Administrerende direktør i Norboat, Erlend Prytz, er skuffet over publikumsoppmøtet, men likevel optimistisk på bransjens vegne.
SKUFFET: Administrerende direktør i Norboat, Erlend Prytz, er skuffet over publikumsoppmøtet, men likevel optimistisk på bransjens vegne.

Se våre bilder fra båtmessa her.

-Vi er selvsagt ikke fornøyde med at besøkstallet går ned. Årets messe ble en salgsmesse, mens småbarnsfamiliene og de mer opplevelsessøkende i større grad holdt seg hjemme. Dette må vi ta konsekvensen av, og framover må vi fokusere mer på å gi de besøkende en ramsalt maritim opplevelse og et større utvalg av messeaktiviteter. Sjøen for alle skal være en opplevelse for alle, og da må vi tilrettelegge for dette i årene som kommer.

Er Telenor Arena riktig sted for denne messa i fremtiden?

-Vi er i tenkeboksen, men kommer til å gjøre noe med dette neste år, sier Prytz.

 

Powered by Labrador CMS