Når Bastøferga blir en saga blott
Båtturen inn og ut Oslofjord kan bli en ny opplevelse - om gode, gamle Bastøferga erstattes med en spektakulær broforbindelse.
Reisetiden mellom E6 i Østfold og E18 i Vestfold kan reduseres med 40 minutter. Godstransporten vil bli radikalt endret og arbeidsmarkedet i de to regionene vil smelte sammen. For å få dette til må det skip og fritidsbåter seile under en monsterbro mellom Moss og Horten.
Fremtidsvisjon
Ingeniørenes fremtidsvisjon vil gi en byggeplass av episke dimensjoner i sundet mellom Horten og Moss, skriver Teknisk Ukeblad nå rett før årsskiftet og referer til Statens Vegvesens konseptvalgutredning som ble presentert i november. Men det skal sendes opp nyttårsraketter i mange år fremover før et prosjekt som dette vil bli realisert. Om det noen gang blir realisert.
Statens Vegvesen vurderer forskjellige alternativer. Et monument i ingeniørkunst som denne broen vil bli, kan koste opp mot 60 milliarder kroner, mens en tunnelløsning vil koste langt under det halve.
Tunnel mye billigere
-Bro eller tunnel. Vi mener at vi ikke har et godt nok faglig grunnlag for å ta den beslutningen ennå. Det er en del forhold knyttet til brua og tunnelen som må sees nærmere på. Det går på den tekniske gjennomførbarheten og kostnadene, sier utredningsleder Anders Jordbakke til Teknisk Ukeblad.
Teknisk Ukeblad fokuserer i sitt scenario på ingeniørutfordringene med en broforbindelse:
-På havbunnen mellom Horten og Moss har spesialutstyr vanligvis brukt i Nordsjøen sørget for å avrette og forsterke grunnen når betongfundamentene, basert på oljeindustriens Condeep-teknologi, skal senkes ned i dypet. Avrettingen blir sjelden helt perfekt, men det som på fagspråket kalles «grout» pumpes inn i hulrom under fundamentene og understøtter kolossene. De høyst variable grunnforholdene i Oslofjorden tilsier også grunnforsterkning med pæler.
300 meter høye tårn
Det vil gå med 168.000 kubikkmeter betong. Ingeniørene har tatt utgangspunkt i Xihoumen-brua i Kina, med det som i 2014 var verdens nest lengste spenn på 1650 meter. Hengebrua mellom Horten og Jeløya skal få rundt 300 meter tårn, og byggingen av tårnene gjøres på stedet. Det skal bygges kunstige øyer og tunnelforbindelser på begge sider for å begrense naturinngrepene.
Vår seilas inn og ut Oslofjord kan bli en ny opplevelse for båtfolket. Vår forsiktige unnamanøver for Bastøferga kan bli historie. Trøsten er at vi skal mellom 15 og 20 år frem i tid før det den nye attraksjonen er på plass. Om den i det hele tatt kommer….