UTSTYRT FOR ULIKE OPPDRAG: Lette slepeoppdrag, redning, og bistand ved motorhavari er blant oppgavene de nye redningsbåtene vil få. Her er Bård Eker (t.v) sammen med donator Einar Staff.

Hydrolift bygger for Redningsselskapet

Bård Eker og Hydrolift har signert kontrakt med Redningsselskapet om bygging av ti redningsskøyter i den nye Staff-klassen.

Publisert Sist oppdatert

 

Kontrakten mellom Redningsselskapet og Hydrolift innebærer at Fredrikstad-baserte Hydrolift, med eier Bård Eker får bygge 10 redningsskøyter, som Eker selv har designet.

-Jeg er både stolt og glad for at vi nå har landet en avtale med Bård Eker og Hydrolift. Kontrakten om produksjonen av våre nye Staff-skøyter ble underskrevet onsdag morgen. Dette betyr at vi raskt kan komme i gang med byggingen av "Staff-klassen" som blir en raskere og lettere redningsskøyte bygget for kystnære operasjoner, og som skal driftes av våre frivilige korps og mannskaper. Denne gang bygger vi en helnorsk båt igjen, og vi føler selv vi har valgt en spennede produsent som nå får helt nye utfordringer enn det de tidliger har vært vant til, sier generalsekretær Rikke Lind.

Ny klasse

Staff-klassen er redningsskøyter som er oppkalt etter donator Einar Staff, som har har gått inn med brorparten av beløpet som skal til for å få bygget første redningsskøyte. Dette blir hurtiggående båter med design som minner mye om Ekers Hydrolift-båter. Den 12-meter lange skøyta er ikke beregnet for bruk i åpent hav, men vil passe perfekt i fjorder og innsjøer. Prisen er ventet å havne på rundt 5,5 millioner kroner per båt, og Staff-klassen vil bli bemannet av frivillig besetning på tre personer. Redningsskøytene i Staff-klassen skal ikke erstatte eksisterende skøyter, men være et supplement til de kraftigere fartøyene.

Fakta - Staff-klassen

Lengde: 11-12 meter

Motor: 2x 300 hk

Fremdrift: vannjet

Materiale: Glassfiber Sandwich

Toppfart: Ca 35 knop

Utstyr: Slepekrok, 2 x kartplotter, VHF, Radar