Oselvaren er en smekker robåt, mykt bygget av tynne materialer og bare tre bordganger.

Det begynte ned en Oselver

Askeladdens DNA bygger på tusen års båtbyggertradisjon. Henrik J. Askvik grunnla Askeladden-eventyret i 1911 på samme sted som tredje generasjon Askvik i dag har sitt daglige virke og hovedkvarter.

Publisert Sist oppdatert

(Redigert pressemelding)

Henrik J. Askvik startet med å bygge det som nå er Norges nasjonalbåt, Oselveren, som har tradisjoner over tusen år tilbake i tid.

Henrik J. Askviks sine sønner var senere blant de aller første i Norge som i 1957 tok i bruk det nye byggematerialet glassfiber armert polyester i produksjon av båter.

    

Dagens moderne Askeladden båter videreført av tredje generasjon Askvik har derfor et DNA som bygger på over tusen års båtbyggertradisjon fra Os!

Askeladdens første «plastikkbåt», «Jonny».

Jonny!

Jonny er den første plastbåten i Askeladdens historie og den direkte forløperen til dagens moderne Askeladden båter.

Jon og Nimann Askvik var de to sønnene til Henrik som bygde den aller første plastbåten i 1957 og den fikk naturligvis det klingende navnet Jonny.

    

Jon og Nimann hadde lang erfaring som Oselvar byggere og Oselvar DNA’et er nokså lett gjenkjennelig i denne første generasjonen av plastbåter fra Askvik i Os.

    

Importen av påhengsmotorer til Norge ble frigitt i 1957 og det satte samtidig fart på evolusjonen. Jonny var derfor den første robåten som også var forberedt for å kunne utrustes med en liten påhengsmotor.

Både opp-, og nedturer.

Askeladden har som sitt navnlige opphav taklet flere nedturer på veien til nye oppturer. Når driften har gått i stå, har Askvik-familien hatt Askeladdens evne til å reise seg med nytt og ustoppelig pågangsmot. (Red. anm.)

«Allbrukscruiser»

På «Sjøen for Alle» viser

Askeladden sin nye Cruiser, som egner seg både som day-cruiser for opp til ti personer, dagstur, seks personer på weekendtur og fire personer på langtur.