Nr 3 2013
Aluminium trenger pleie
Salget av aluminiumsbåter øker, spesielt etter at flere produsenter nå leverer båter med aluminiumsskrog og glassfiberinnredning. Men skal du beholde glansen i aluminiumen, trengs vedlikehold her også.
Tekst og foto: Lars H. Lindén
Mange velger jo nettopp aluminiumsbåt for å slippe vedlikehold. Man kan selvfølgelig la være å vedlikeholde dem, men aluminium vil oksidere og få en matt overflate. Ønsker man å bevare en glansfull overflate, må også aluminium vedlikeholdes og behandles med dertil egnede stoffer. Her får du oppskriften på dette.
Olje
Når nye aluminiumsbåter blir levert er de som regel innsmurt med en eller annen slags olje. Men dette er kun en korttidsløsning for at de skal se fine ut ved levering. Man kan selvfølgelig bruke samme olje for å bevare glansen, men den må gjerne legges på et par ganger i løpet av sesongen. Oljen som produsenten bruker finnes på marinaer og fargehandlere. De brukes gjerne også på aluminiumsmaster til seilbåter. De er enkel å stryke på med en fille.
Vil man heller ha en langtidsbeskyttelse mot oksidering, er det bedre å bruke forskjellige typer nanomidler som binder seg til metallflaten.
Vår behandling
Vi har gjennomført en behandling på en aluminiumsbåt som har vært i bruk en sesong og hvor overflaten var i ganske god stand. Her holdt det med vask, polering og deretter en forsegling med et nanomiddel for aluminium. Hadde overflaten vært i dårligere forfatning måtte vi ha startet med en grovpolering etter vask, og det er denne fremgangsmåten vi beskriver her. Hvis oksideringen har kommet veldig langt og aluminiumen ser veldig matt og grov ut, bør man kontakte et båtbyggeri/verksted som er spesialister på aluminiumsbåter. Man kan nemlig tørrslipe flatene med en oscillerende slipemaskin. Først med 1000-papir og deretter med 2000-papir. Etter denne slipingen behandler man flatene med enten aluminiumsolje eller et nanomiddel.