Bavaria 400 Sport Coupe
Alle gode ting er tre
Skroget brukes for en modellserie for tredje gang siden 2010. Og Bavaria 400 Sport kommer i tre modeller. Vi har prøvekjørt den nye helårsbåten.
I Båtliv nummer åtte kan du lese vår prøvekjøring av Bavaria 360 Sport Coupe. Men rett etter at nyheten kom på trykk i bladet har den norske importøren fått nok en nyhet i hjemmehavn. Bavaria 400 Sport ble riktignok premierevist under Cannes Yachting Festival i september, men fredag kveld kom byggenummer tre til Norge.
Med Bavaria 400 Sport er det tredje gang det samme skroget blir brukt til en ny modellserie. Resultatet er tidsriktig design med et velprøvd skrog. Den kommer i tre ulike versjoner, Coupe, HT (hardtop) og Open. Denne har dobbelinstallasjon med Volvo Penta D4 300 som til sammen gir drøyt 600 hestekrefter. Prisen er 2,8 millioner kroner.
Mange soveplasser
Nedunder er det gjennomgående god høyde. Eierlugaren har det meste en respektabel lugar bør ha, med stor dobbelkøye. I akterlugaren er det to store køyeplasser som kan gjøres om til dobbelkøye. Badet har fått eget dusjavluke som skilles fra resten av rommet med en dusjvegg.
I salongen er det en velutstyrt bysse på styrbord side. På babord side er en uformet sofabenk med et stort bord som også med en knappetrykk kan senkes ned for å gjøres om til ekstra køyeplass.
I cockpiten er det lagt vekt på at fire personer skal ha mulighet til å sitte i fartsretningen. Det er en mer enn forgjengeren, Bavaria 39 Sport. Om man vil kan man også åpne takluka og gjøre om stolen lengst babord til en solseng.
Bordet til salonggruppen er fellbart slik at det blir ekstra god bordplass. Men antall sitteplasser er færre sammenlignet med lillesøstera Bavaria 360 Sport.
På akterdekket er det også en sofabenk, og den har fått elektrisk senkbart bord som gjøres om til solseng. Det er også mulighet for solseng på fordekket.
Se video (teksten fortsetter under filmen):
Få de mest spennende båtnyhetene først: Følg Båtliv på Facebook
Velprøvd skrog
Vi prøvekjørte båten i god høstvind, med litt bølger lenger utpå. Den går fint i alle turtallsområder, fra 650 omdreininger med fem knop, til 3500 omdreininger som gir 34,5 knop under vår prøvetur. Under fotoseansen så vi også båten utenfra, og den går nydelig i vannet når den kommer i cruisingfart. Like bra føles det om bord. Du kan lese mer om kjøreopplevelsen og båten i seinere papirutgave av Båtliv.
Teknisk data
Lengde m badeplattform: 13,29 m
Bredde: 3,99 m
Dyptgående: 0,70 m
Tørrvekt: 9129 kg
Dieseltank: 750 l
Vanntank: 250 l
Personer: 12
CE-kategori: B
Motor: 2x Volvo Penta D4 300/ D6 400
Pris testbåt: 2,8 millioner kroner