RASK: Den norske utgaven av Airship 310 skal klare 60 knops fart.

Fartsfylt ”luftskip”

Denne raske RIB-en kan du ta i nærmere øyensyn under Båter i sjøen.

Publisert Sist oppdatert

De amerikanske RIB-ene Airship ble i fjor introdusert i det norske markedet av selskapet Prosupply på Høvik som er et importselskap eiet av Norsk Tilhengersenter AS, landets største forhandler av tilhengere og ATV.

Tre veteraner fra F1 Offshore-miljøet; Jim Dyke, Kjell Inge Røkkes faste trottelmann på Spirit Of Norway, Steve Neeley og Dominic Visconsi jr har vært med på utviklingen av Airship-serien, alle kraftige RIB-er fra 28 til 33 fot.

60 knop

Nå er den nye Airship 310 kommet til Norge, en båt som i USA normalt ville blitt levert med to utenbordsmotorer, men som er tilpasset det norske marked og avgiftsnivå med en enkelinstallasjon Mercury Verado 300 hk. Den spenstige farkosten er priset til rett i underkant av millionen.


Airship 310 koster rundt millionen med 300-hesters motor. FOTO: Amund Rich. Løken.

Båten er bygget på et dobbeltsteppet 24 graders skrog. I følge produsenten har båten en toppfart med Verado 300 rett i underkant av 60 knop. Standard levers båten med en 240 liters tank, men den norske versjonen har en 440 liters tank plassert foran midtkonsollen. Dermed får fartsbåten kraftig forbedret rekkevidde.

Airship vises frem under Båter i sjøen, som i år er flyttet til smørøyet av Oslo, nærmere bestemt ved Sukkerbiten like ved operaen.

Les også: Mer action under båter i Sjøen
 

Se oversikten over alle årets båtmesser.

 

 

 

Fakta

CE-kategori: C

Lengde (meter): 9.45

Bredde (meter): 2.50

V-bunn (grader): 24.00

Vekt (kg): 1390

Motoreffekt fra (hk): 300.00

Motoreffekt til (hk): 500.00