Interkommunale havner i Agder

Mandal, Lindesnes, Lyngdal, Farsund, Kvinesdal og Flekkefjord slår seg sammen i selskapet Port of Agder og blir en tung aktør innen havnedrift i Agder.

Publisert Sist oppdatert

Havnestyrene i Mandal og Lindesnes kommune har ventet på lenge: Lyngdal, Farsund, Kvinesdal og Flekkefjord har tatt en prinsipiell avgjørelse om å gå med i Port of Agder.
— Ingen tvil om at vi nå blir en stor aktør innen havnedrift, og en konkurrent til Kristiansand havn. Port of Agder blir et interkommunalt selskap (IKS) der vi skal samarbeide og perfeksjonere oss innen drift av havner. Både småbåthavn, gjestehavn og ikke minst inne de større skipenes anløp, sier havnefogden i Mandal, Jonny Oluf Hansen til Lindesnes Avis.
Totalt vil Port of Agder disponere cirka 3000 småbåtplasser, 5 gjestehavner og de vil ha et sted mellom 1500 og 2000 anløp av store skip. I dag er det 8 ansatte i de forskjellige havnene. Til sammenligning har Kristiansand havn 3500 småbåtplasser, 1 gjestehavn og 2500 anløp av store skip. Men over halvparten av disse anløpene står passasjerferjene for.