Bølger til besvær

Vannscootere er lov å selge og kjøpe, men ikke fritt fram å bruke. Slikt blir det bråk av. (28.10.08)

Publisert Sist oppdatert

Av: Therese Vågen
Foto: Jens Aabech

Onsdag forrige uke startet en ny rettssak mot ulovlig kjøring av vannscooter, denne gangen i Aust-Agder tingrett. For mens det i Sverige er besluttet å avvente rettsforfølgelsen av slike saker i påvente av EU-domstolens behandling av en sak av prinsipiell karakter, går det norske rettsvesen sin vante gang.

FAKTA VANNJET

• Fra 1. januar 2001 ble det ved en tilføyelse i fritids- og småbåtloven nedlagt et generelt forbud mot bruk av vannscootere og lignende fartøyer i hele landet, nedfelt i § 40, første ledd.

• Den enkelte kommune kan gjennom lokale forskrifter åpne for dispensasjon fra forbudet på avgrensede områder. Dispensasjoner, men med strenge restriksjoner, er blant annet gitt i Oslo/Bærum, Eidsvoll, Mandal, Lindesnes, Bergen og Florø.

• Den lovlige vannscooteraktiviteten idag er i hovedsak knyttet til organisert motorsport, med 34 lisensierte utøvere og fire aktive vannscooterklubber.

Anket til EFTA-domstolen

- Det norske rettssystemet burde også avvente utfallet i den svenske saken som er under behandling. Det mener Carl Jacob Johansen (35) fra Oslo. Vannscooterforhandleren er selv dømt for ulovlig kjøring både i tingretten og i lagmannsretten. Men etter å ha blitt avvist også av høyesterett, anket han i september i år saken sin inn for EFTA-domstolen fordi han mener det norske forbudet strider mot EØS-avtalen.

- Bryter handelsprinsipp

I følge EU-direktiver må alle vannscootere som importeres og selges i Europa CE-merkes. CE-merkingen gir i seg selv ikke noen bruksrett i Norge slik mange tror, men stridens kjerne bunner i at direktivet også sier at fri bruk av CE-merkede fartøy ikke kan forhindre eller forbys innen medlemslandene. Norge er ikke medlem av EU, men EUs fritidsbåtdirektiv er inkorporert i norsk lov.

Svenskene kan avgjøre

Mens Johansens sak ligger til behandling i ESA som er EFTA-domstolens kontrollorgan, behandles den svenske saken for EU-domstolen. Etter det Båtmagasinet kjenner til skulle saken behandles i fjor sommer, men skal nå i følge den svenske sjørettsprofessoren Hugo Tiberg være utsatt fordi en ønsker å samkjøre denne med en lignende pågående sak fra Italia.
- En avgjørelse kan komme når som helst. Det går mot en underkjennelse av den svenske lovgivningen, ettersom den italienske saken har slike indikasjoner, sier Tiberg. Han har også vært en av pådriverne bak den norske saken som er anket inn for EFTA-domstolen. 

Kan gi lovendring

Siden Norge ikke er medlem av EU, men samtidig har visse forpliktelser regulert gjennom EØS-avtalen, er det ennå usikkert hvorvidt avgjørelsen fra EU-domstolen vil få konsekvenser for det norske forbudet. Mye tyder nå på at om EFTA-domstolen finner ut at norsk rettspraksis ved bruk av vannscooter er i strid med EØS-avtalen, så vil norske myndigheter måtte foreta seg noe i henhold til det. I følge Nærings- og handelsdepartementet følges det nå også nøye med hva som skjer i Sverige.

Tirsdag er det ventet å foreligge dom i saken som er oppe i Aust-Agder tingrett.

Falske DNV-sertifikater
Store vannscooterbeslag
Vannnscooterartikler i Båtmagasinet