utgave nr 14 2008

Nyheter oktober 2008

Publisert Sist oppdatert

Nyheter oktober 2008


Sporty Ibiza-satsing

Med sin nye 25 Sport lanserer Ibiza Boats sin aller første RIB-lignende sportsbåt.
25 Sport er bygget på Ibizas v-bunnskrog, men er utstyrt med sorte gummipølser som skal gi mer stabil kjøring i høy hastighet, og som samtidig fungerer som en kjempefender. Sportsutgaven er en helt ny modell, og har under tester oppnådd 55 knop med en Suzuki firetakts 300 hk motor.
Med sportsutgaven ser Ibiza primært for seg en båt som brukes til og fra hytta, eller som et raskt framkomstmiddel og sprekt leketøy. Køyeplass til to personer og toalett i forpiggen gjør det mulig med overnatting. Her skal den hele puta samtidig passe til det fremre soldekket.
Uteplassen har midtstilt styrekonsoll med dobbelt, regulerbart førersete, som i tillegg kan reguleres mot den U-formede sittegruppen akter for sosialt samvær. Soldekk, badeplattform, dørk og dollbord er som vanlig i teak.
Ibiza 25 Sport leveres med tre ulike motoralternativer fra 200 hk til 300 hk.
www.ibizaboat.no

Stort fra Skorgenes


Skorgenes Sonic 445 er vestlendingenes nye flaggskip. Den 44,5 fot lange båten rommer tre doble lugarer og et gedigent bad med eget dusjrom. Fasiliteter som for eksempel oppvaskmaskin, tørketrommer og sentralstøvsuger, samt integrert stressless-stol fra Ekornes, skal også gjøre det komfortabelt for seks personer å bo om bord.

Båten har romslig salong med teakdørk og stor skyvedør til akterdekket. Salongen er plassert på samme nivå som styrekonsollen, med luftige vinduer slik at alle kan ha god sikt ut mot havet. På førersetet er også fremste del litt hevet slik at du likevel skal kunne hvile mens du står og kjører. Sonic 445 har også et stort soldekk forut, samt stor flybridge med buet sofa og bord med integrert kjøleskap.
Motor er Cummins Twin motor 425, eller 2 x Volvo D6-435. Lengde på båten er 13,5 meter, mens bredden er 4,20 meter. Vekt ligger på cirka 11000 kilo, mens drivstofftanken rommer 1200 liter. Vanntanken rommer 400 liter. Båten er bygget i sandwichkonstruksjon med vakuumstøp for å få det ekstra sterkt og stivt.
www.skorgenes.no

Nye takter fra Suzuki


Mer økonomisk og kompakt er stikkordene når Suzuki nå for aller første gang bytter ut sine firetakts påhengsmotorer med nye modeller. I tillegg til å bytte ut DF70 og DF90, utvider japanerne sortimentet sitt med en nykommer i mellomklassemarkedet – DF80.
Tekniske forbedringer som mer nøyaktig drivstoffinjeksjon, samt lettere totalvekt og mindre størrelse, skal være med på å gjøre motorene mer økonomiske. Blant annet er det ventet at den nye DF90, som skal være åtte centimeter lavere enn sin forgjenger, blir den letteste i sin klasse.
www.erling-sande.no
De tre nye motorene skal være basert på en ny og kompakt firesylindret motorblokk med et sylindervolum på 1,5 liter og fire ventiler.

Ny generasjon Nimbus


Med et mer moderne formspråk samt innovative og funksjonelle løsninger, varsler Nimbus et generasjonsskifte med sin nye modell 365 Coupé.

Nykomlingen skal ha et mer moderne formspråk og fokus på design, samt innovative og funksjonelle løsninger kombinert med et lettere skrog som skal gi høyere hastighet med en motor. 365 Coupé blir nå den første båten ut i en helt ny generasjon av kupébåter som blant annet vil bygge på ”sidewalk”-konseptet. Det vil si større gangpassasje på den ene siden av båten, noe som gjør det enklere både å stige om bord eller gå i land.
Foruten sidewalk er det mest tydelige et moderne formspråk, limte ruter med stor og bøyd frontrute for maksimalt lys, flushmontert dør på styrbord side, samt stor glassluke i taket som kan åpnes. Badebryggen ligger også på samme nivå som akterdekket og salongen. Førersetet og instrumentpanelet er funksjonelt og moderne takket være helt ny ergonomisk utforming med nye fargekombinasjoner som skal redusere lysrefleksjoner.
www.nimbusboats.com

Variabelt vinterlys


LED hodelykt med dimmer og fokus kan være kjekt å ha i vintermørkret. Led Lensers H7 hodelykt skal være verdens første i sitt slag, og lar deg velge om du vil bruke langlys eller nærlys ved hjelp av en dimmefunksjon. Hodelykta skal ikke veie mer enn 117 gram og ha en lysstyre på 140 lumen. Rekkevidden på lyset skal være på opptil 190 meter, og utstyr som beltetaske og batterier følger med. Det gjør også 10 års garanti på lykten, mens det på selve dioden er livstidsgaranti. Veiledende pris: 549,-
www.trygvealm.no

Polarinspirert genser


Bergans er ute med en ny hettegenser som skal varme på kalde vinterdager. Hettegenseren er tydelig inspirert av polarhelten Roald Amundsen, med broderi på brystet og norsk flagg på høyre overarm. Plagget har ikke overraskende fått navnet "Amundsen", og består av 95 prosent bomull og 5 prosent spandex. Hettegenseren leveres også i egen damemodell med innsving i livet. Både herre- og damemodell leveres i forskjellige tidsriktige farger. Veiledende pris: ca. 700,-
www.bergans.no

Ny daycruiser fra Skibsplast


Med sin nyutviklede 660DC sikter Skibsplast mot en bredere målgruppe og flere bruksområder enn tidligere modeller i samme størrelse.
Det innebærer blant annet at produsenten har valgt å prioritere uteplassen ved å trekke lugarveggen framover og strekke uteplassens område helt ut til badeplattformen.
Lugaren er utstyrt med komplett toalettløsning med sjøvannstoalett og septiktank som standardutstyr, noe som går på bekostning av muligheten til å bruke lugaren som oppholdsrom.
Akter er det plassert to sittegrupper rygg i rygg, som gir et tre kvadratmeter stort solsengareal med full liggelengde i båtens fartsretning når den slås ned. Denne kan også fungere som køyeplass. Solsengen kan også slås ned og putene på baksetet tas bort, slik at det oppstår et ”lasteplan” akter, hvis det for eksempel skulle være behov for å transportere større gjenstander eller ved plasskrevende aktiviteter. Nye Skibsplast 660 DC skal også passe til både bading og soling.
Båten vil bli levert med bensin og dieselmotorer fra Mercruiser med mellom 130 hk og 230hk.
www.skibsplast.no

Fruktbart fransk-norsk


Med nye Flyer 650 Sun Deck og 650 Cabrio viderefører franske Beneteau og Erling Sande A/S samarbeidet fra 550 Cabrio som ble presentert i våres.
Flyer 650 Sun Deck blir siste tilskudd i Beneteaus soldekksserie, som dermed består av modellserien 500 SD, 550 SD, 650 SD og 750 SD. Modellen er bygget på samme skrog som nyheten 650 Cabrio, og med samme design og løsninger som på de tre andre modellene som ble lansert høsten 2007.
Flyer 650 er nok en sporty daycruiser, som takket være blant andre Stein Harald Jørgensen fra Erling Sande A/S skal være spesialtilpasset for det skandinaviske markedet med hensyn til utforming av detaljer og funksjoner. Faktisk er de to modellene utviklet spesielt for nordiske forhold, uten at franskmennene selv helt har vært klar over det.
550 Cabrio som ble presentert under Sjøen for Alle i vår, har fått en god mottagelse med 40 solgte enheter. I følge Erling Sande A/S kunne salgstallene også ha vært høyere hvis båten hadde rukket frem i tide til ferien. Nå håper de på at Flyer 650 Sun Deck og 650 Cabrio skal bli like godt mottatt. www.beneteau.com

Tysk ulv i fåreklær


Med sine Kiel Classic båter lukter tyskerne på det skandinaviske markedet.
Tyskernes klassiske linje med trebåter i retrodesign blir presentert som en ulv i fåreklær. Flaggskipet Kiel Classic 33 ligner ved første øyekast på en ”pettersonbåt”, men den 10,60 meter lange og 3,15 meter brede båten er en moderne konstruksjon med dypt, v-formet skrog, som er bygget for å tåle forhold i hastigheter over 30 knop. Retrobåten skiller seg ut med langt og høyt fordekk, samt et veldig skarpt forskip og dypt v-formet skrog.
De klassiske trebåtene har vært bygget i Brodersby, ved vestre Schleifjorden i Nord-Tyskland, siden 90-tallet. Den første båten ut var en 27-fots båt, mens linjen i dag består av Kiel Classic 23, 27, 28 og flaggskipet Kiel Classic 33. Det er svenske Pring Marine som nå introduserer den tyske klassikeren for det skandinaviske markedet.
www.kiel-classic.de

Miljømotorer fra Volvo


I tillegg til nye versjoner av de to minste dieselmotorene D1 og D2, satser Volvo Penta også på fire nye bensinmotorer med Aquamaticdrev, samt en ny IPS-modell. Blant annet skal integrerte katalysatorer i avgassystemet, økt kontroll på innsprøytning og mer effektiv forbrenning, sørge for større miljøgevinst og halvparten så mye utslipp som tidligere.
www.volvopenta.no

Topp Tiller


Hvordan vil du vurdere sjansene dine for å kunne håndtere en 250 hestekrefters utenbordsmotor, kun ved hjelp av en styrestang? I følge Mercury Marine er ikke dette noe problem, hvis du benytter deg av deres nye Big Tiller.
Styreanretningen kan brukes på motorer fra 75 til 250 hestekrefter og leveres i tre ulike versjoner, blant annet med samme type elektrisk-hydraulisk motorstyring som blir benyttet på utenbordsbåter med konvensjonelle styrekonsoller.
Styrestanga skal også være utrustet med brukervennlige knotter, hvor du for eksempel kan justere vinkelen eller løfte og låse stanga i fem ulike posisjoner. Dermed skal du være sikret kontroll til fingerspissene, men med sterke krefter – bokstavelig talt for hånden.
www.mercurymarine.com

Mini E-Tec


Evinrude utvider nå sortimentet sitt med to nye utenbordsmotorer med E-Tec teknologi; E-Tec 25 og E-Tec 30. Fra før strekker serien seg fra 300 og ned til 40 hestekrefter som hittil har vært den minste modellen. E-Tech 25 og E-Tec 30 skal veie rundt 64 kilo, og dermed være de letteste motorene i sin klasse. Totakterne skal også være mer bensingjerrige, noe som er dårlig nytt for produsentene av mindre firetaktere. www.brp.com

Mer av det beste


Med blant annet ny utgang akter og lengre badeplattform, har Agder Boat rustet opp sin tidligere modell Agder 8000 TC og døpt den om til Agder 880 TC.

Eier Jan Petter Zonneveld forteller at han tidligere hadde forespørsler om 1-2 båter i året, mens han med den nye modellen 880 TC har økt antallet til 13-15.
8000 TC, som kom i 1992, var tidligere en lukket båt, men har i den nye versjonen altså fått inngang akter fra den forlengede badeplattformen.
I følge eieren har båten sovekapasitet til alle de seks ansatte i Agder Boat, men legger til at en da skal være veldig glade i hverandre. Sovelugaren akter rommer i alle fall en køye på 1,5 x 2 meter, mens et nedsenkbart bord på uteplassen både kan gjøres om til en solseng eller en ekstra køyeplass. Inne under forpiggen kan den bueformede sittegruppen gjøres om til en dobbeltkøye. Her er det også bad med toalett og vask.
Ute er det også en L-formet sittegruppe på babord side, i tillegg til bysse med koketopp og nedsenket vask. Kjøleskapet er plassert bak førersetet. Ellers er det godt med styveplass både i sidekonsoller og under luker i dørken.
Agder Boats satser friskt neste år, blant annet med planer om en helt ny 39-foter bygget på Polar 39 eller tidligere Fjord 1100. Navnet skal være Sea Way 39. Serien skal også omfatte modellene Sea Way 485 og Sea Way 36.
www.agderboat.no

Gjerrig svenske


Med raskere, sikrere og 25 prosent mer drivstoffgjerrige båter, håper svenske SeaMaster nå på å erobre norske farvann med sin SeaMaster Classic 280 wa.
Med et luftsmørt skrog med 24 graders v-bunn skal SeaMaster Classic 280 wa være både komfortabel og lettkjørt. Det avanserte skroget skal i følge svenskene også gi lavere drivstofforbruk og stabilitet. Walkaround-båten skal også være uten planingsterskel, og planerer mellom 11-12 knop.

Gnien
Motorkraft er Volvo Penta D4 260 Hk, med toppfart på rundt 40 knop. Drivstofforbruket ved for eksempel 30 knop skal ligge på cirka en liter per nautiske mil. Tilsvarende forbruk for Volvo Penta 320 Hk med en hastighet på rundt 20 knop, ligger på 1,1 liter per nautiske mil.
Norske forventninger
Nå håper svenskene at båtenes deres skal bli godt mottatt også i det norske markedet.
- Vi har forventinger til at også nordmenn skal oppdage at SeaMaster-båtene er bedre og mer rimelig alternativ enn konkurrerende båter i tilsvarende størrelse, sier Martin Wilisoo fra SeaMaster Marine. De har opp gjennom årene allerede opplevd at flere norske båtkjøpere har tatt turen til den svenske vestkysten og Kungshamn for å kjøpe SeaMaster-båter, og har nå bestemt seg for å gå inn i det norske markedet for alvor.
www.seamaster.se

Solbad på takterrassen


Skilsø valgte å lansere sin nye 36-foter med flybridge først. Den vakte berettiget oppsikt i fjor. Nå kommer den samme båten med hardtopp og takterrasse.
Den nye Skilsø 36 var preget av mye innovasjon da den ble lansert for ett år siden, både i linjer og materialvalg. Det tradisjonsrike båtbyggeriet i Arendal tok et kvantesprang med sin nye storbåt, skrev Båtmagasinet.
Mindre nytenkende er heller ikke hardtopputgaven. Skilsø 36 SD blir typebetegnelsen, SD står for soldekk. Designer Espen Thorup har utnyttet ”hatten” maksimalt og anlagt en stor og komfortabel solseng der oppe på terrassen. Putene til solsengene ligger lett tilgjengelige i et eget puterom på taket.
Man kommer opp til soldekket via en leider fra akterdekket, tilsvarende den vi finner på FB-utgaven. Solsengen er intet værende sted under stor fart, men absolutt et spennende sted når båten ligger fortøyd i havn.
To store elektrisk styrte glassluker, gir sol og luft god adkomst til salongen.
www.skilso.no

Bildet:
Skilsø 36 SD er innovativ med sin nye hardtopp, en løsning med soldekk på taket.

Helnorsk nyhet


Norske Seaco er ute med sin aller største båt hittil – Seaco 1160.


Medeier Håkon Stusvik liker å karakterisere den nye modellen som en sportslig familiecruiser, spesielt med løsningen med fem faste køyeplasser bak lukkede dører. I tillegg er det mulighet for tre ekstra køyeplasser hvis det skulle være behov for det.
- Du får bobåtkomfort med bad og separat dusj, bysse, stor uteplass og gode sjøegenskaper. Båten kan gjøre opp mot 40 knop med 2 x Volvo Penta D4-300, forteller Stusvik. Seaco 1160 leveres også med motoralternativ Volvo Penta D6-370 som standard, med en toppfart på rundt 31 knop.
Uteplassen er bevisst prioritert i forhold til opphold under dekk. Foruten det forovervendte doble førersetet og passasjersetet, rommer uteplassen en romslig U-formet sittegruppe plassert på styrbord side, samt en badeplattform. Stort motorrom skal også gjøre det enkelt å utføre service eller reparasjoner. Under dekk er det plassert en sidelugar på styrbord side og en lugar i frontpiggen. Her er det også en sittegruppe med bord og bad med toalett og egen dusjnisje på babord side.
Seacos serie består dermed av Seaco 950, 1030 og 1160. Skrogene bygges i de gamle Draco-lokalene i Flekkefjord, mens arbeidet avsluttes i Mandal. Det helnorske produktet distribueres foreløpig bare i Norge og Sverige, men Stusvik ser ikke bort fra at kan være aktuelt å gjøre framstøt mot mer internasjonalt marked.
www.seaco.no

Bildetekst Seaco 1160:
INNREDNING: Runde former går igjen i båtens innredning, også i byssa.

Bildetekst Seaco 1161:
U-formet sittegruppe under dekk.

Bildetekst Seaco 1162:
SOSIAL:Seaco 1160 er en båt for sosialt samvære. Uteplassen med samlingspunkter er derfor prioritert.

Bildetekst Seaco 1163:
SOV GODT: Båten byr på fem faste køyeplasser, her dobbelkøye i forpiggen.

Bildetekst Seaco 1164:
HELNORSK: Secao 1160 er tvers igjennom norsk og den største modellen til Seaco hittil.

Utvider kommandolinjen


Nye Storebro 435 Commander har mye til felles med Storebro 410 Commander, som ble introdusert for tre år siden. Nykommeren skiller seg likevel ut fra den mindre utgaven.
Blant annet er den spesielle gjestelugaren videreutviklet med full benyttelse av båtens fulle bredde, med tre separate køyer i full lengde. To av de separate køyene kan også ved behov gjøres om til en bred dobbelkøye. Gjestelugaren har i tillegg en bekvem sittegruppe, og direkte tilknytning til egen toalettavdeling.

Hele innredningen skal ha fått et lysere preg, både gjennom tekstilbruk og et stort antall skrogventiler som også gir effektiv ventilasjonsmulighet på varme sommerdager. Belysningen i båten er også gjennomtenkt for best mulig utnyttelse.
Kommandolinjen hvor både modeller fra Nimbus og Storebro inngår, er en moderne form for ”Pilot House”-design. I følge produsentene skal styrehus som er integrert i fremre del av dekkssalongen innebærer en rekke fordeler sammenlignet med mer konvensjonell design. Motorkraft på den 13,2 meter lange og brede båten er 2 x Volvo Pent D6-370, diesel.
www.storebro.se

Nyttig måler


FM Marine er på markedet med en ny Gobius-tankmåler som gjør at du blant annet slipper å drille hull i tanken for å måle nivået. Den nye indikatoren skal kunne måle nivået fra utsiden av både stål- og aluminiumstanker, samt i diesel og vanntank. Dermed kan produsentene tilby måleinstrument for nærmest alle typer tank, uansett materiale eller innhold.
www.fmmarine.se

Hårete ekstremtape


Gorilla Tape skal være verdens sterkeste tape på markedet, og skal i følge produsentene være dobbelt så sterk som både duct tape og gaffa teip. Ekstremteipen skal kunne festes på ujevne overflater som tre, gips, stein og murstein, kort sagt nesten på alle slags materialer. Hemmeligheten skal ligge i kombinasjonen av ekstra tykk limflate, et mellomlag med et sterkt nylonnett og et svært værbestandig ytterbelegg som tåler både varme og kulde. Teipen skal også være vanntett. Tross sine ekstreme egenskaper skal det likevel være enkelt å rive den av både på langs og på tvers. Gorilla Tape leveres i to størrelser, 11 meter og 32 meter, med henholdsvis veiledende pris på 99,- og 219,-.
www.trygvealm.no

Rustet mot regn


Jakka ”Rescue” fra Missing Link skal være opptil 25 prosent varmere enn tradisjonelle skalljakker. Materialet er Gore Tex Softshell, som er et mykt stretchmateriale med flosset innside, og produsentens mål har vært å utvikle en helårs lettvekter ved å redusere antall lag, samt oppnå maksimal bevegelighet. Jakka selges i både dame- og herremodell og er å få kjøpt i fargene sort, rød og marineblått. Den er for øvrig utstyrt med triflex ermekonstruksjonen, vanntette glidelåser, samt femveis regulering på hetta. Pris: 3.999,-
www.missinglink.no

Amerikansk Windy-vri

Den nye daycruiseren Cobalt 303 med Twin 4D-300 motor skal være amerikanernes svar på Windy.
Christian Krogh Hansen fra Høvik Marine forteller at amerikanske forbrukerundersøkelser flere ganger har befestet Cobalts posisjon i USA, og mener det er relevant å si at dette båtmerket i USA har en nær sammenligning til Windys posisjon i Norge og i stor grad også i resten av Europa.
Høvik Marine har hittil i år tatt inn 11 båter av den nye 303-modellen. Fra før av har Cobalt 303 en storebror, Cobalt 323, og vil i løpet av 2009 også få en mindre bror. Da vil amerikanerne også være på markedet med en 37 foter med to permanente lugarer.
www.cobaltboats.com

Sporty ekspressbåt


Med IPS-400 tilbyr nå amerikanske Cruiser Yachts millimeterpresisjon i sin nye 360 Express.
Utseendemessig er det fokusert på fart, men produsentene tar samtidig mål av seg å kunne tilby komfortable og romslige løsninger.
Uteplassen er belagt med tepper som kan fjernes og den U-formede sittegruppen akter kan gjøres om til et soldekk. Ellers kan uteplassen utstyres med for eksempel kjøleskap, ismaskin og elektrisk grill. Styrekonsollen har bredt førersetet med instrumentpanel som minner om en sportsbil. Under dekk er det plassert dobbeltkøye i frontpiggen, i tillegg kan sittegruppen i salongen gjøres om til en romslig køye for gjester. Byssa er utstyrt med koketopp, mikrobølgeovn, vask og minibar, mens badet har toalett og dusj.
www.cruisersyachts.com