Førsteinntrykk Nordkapp 550 Avant

FAST OG FIN: Nordkapp 550 Avant er støyfri og morsom, samtidig som den går godt og trygt i sjøen. FOTO: Hans Due

Sjarmerende og velkjørende

Nordkapp 550 Avant er en herlig og velkjørende liten båt - som byr på det lille ekstra.

Publisert Sist oppdatert

Nordkapp 550 Avant deler skrog med skjærgårdsjeepen 550 Enduro. Avant-modellen er en såkalt bowrider, der en heldekkende vindskjerm i hele båtens bredde skjermer for vinden. I stedet for lugar har bowrideren sitteplasser også foran konsollen. Båttypen har slått svært godt an i Norge, og blant annet hyttefolket setter pris på mange sitteplasser fremfor lugar som ofte står ubenyttet.

Harmonisk skrog

Igjen har Espen Thorup tatt frem et virkelig velkjørende skrog. Med 115-hesters Evinrude-motor logget vi en toppfart på hele 39 knop. Motoren på testbåten hadde 19-tommers propell, som gjorde at båten ikke oppnådde maksimalt turtall. Om denne hadde blitt skiftet ut med en 17-tommer ville toppfarten blitt noe lavere, samtidig som akselerasjonen ville blitt bedre. En mindre propell vil særlig gjøre utslag dersom det er mange om bord i båten, og motorkraften trengs for å komme opp i plan. Alene i båten er imidlertid ikke den store propellen noe minus. Båten kommer kjapt opp i plan uten terskel, og oppfører seg eksemplarisk.

I utgangen av krappe svinger sliter imidlertid motoren med å få nok turtall, og det tar noe tid å komme opp i toppfart igjen. Vi kjørte båten i halvmeter høye bølger og opplevde ferden i 39-knop som harmonisk og behagelig - og totalt fri for slamring og ulyder fra interiør. Skroget lar seg ikke provosere til unoter uansett hva fører måtte foreta seg av krappe manøvre. 550 Avant utrustes med motorer fra 75 til 130 hk. 115-hesteren er et bra valg, men Avant-en vil trolig klare seg bra også med mindre motor, dersom du vil spare noen kroner.

SKJERMET: Bak vindskjermen sitter man lunt og godt. En bøyle som den fenderen her er festet i burde monteres også for passasjerene på akterbenken.

Fin dekkslayout

Nordkapp har valgt en noe annen løsning på sin bowrider enn det konkurrentene gjør. I stedet for å plassere døra til sittebrønnen forut i midten av båten er gjennomgangen litt til babord for båtens senter. Dette gjør at salongen forut får to sitteplasser på styrbord side, og konsollen kan utnyttes til stuverom og kjøleskuff. Ulempen er at båten kan få feil vektfordeling med mange personer om bord, og dermed gå skjevt. Dette er det vanskelig å kompensere for uten trimflaps. Alene i båten er den oppsiktsvekkende lite følsom for vind, og går rett uansett hvordan vinden treffer skrogsiden.

NY SITTEBRØNN: Nordkapps dekkslayout skiller seg fra den tradisjonelle bowrider-løsningen. Etter vår mening er det et vellykket grep.

Lekre løsninger

Planløsningen er virkelig lekker, og beviser igjen at Nordkapp ligger helt fremme når det gjelder plassutnyttelse i små båter. Trappen ned til sittebrønnen er bred og god, og den ene delen av puta kan vippes opp for å unngå tråkking i setene. Sammen med de innstøpte fenderholderne, og de geniale stuverommene for tau under akterbenken, er det disse små detaljene som skiller Nordkapp fra andre premiummerker. Det er lite negativt å bemerke med Nordkapp 550 Avant. Som passasjer på akterbenken ønsker vi oss en bøyle å holde fast i under fart. Slik akterbenken er nå må man klamre seg til hverandre eller vannskibøylen mellom putene. En liten bøyle aktenfor fører- og passasjerstol hadde løst dette.

GOD FØRERPLASS: Bøttestolen kan justeres i alle retninger. Vippeputa gjør at man finner en god kjørestilling også stående.

For 325 000 kroner får du en virkelig komfortabel båt proppet med smarte løsninger, lekker finish og ypperlige sjøegenskaper.

FIN LAYOUT: Legg merke til kjøleskuffa i konsollen og den vippbare ryggen på passasjersetet.

Fakta

CE-kategori: C

Produksjonsland: Polen

Lengde (meter): 5.53

Bredde (meter): 2.20

Lengde (fot): 17.00

V-bunn (grader): 19.00

Vekt (kg): 760

Dyptgaende (meter): 0.80

Drivstoff (liter): 100

Max. antall personer: 6

Motoreffekt fra (hk): 75.00

Motoreffekt til (hk): 130.00

Motor testbåt: Evinrude E-Tec 115

- Sylindervolum: 1726

- Antall synlindre: 4

- Effekt (hk): 115.00

- Effekt (kw): 85.00

Toppfart i test (knop): 39.00

Pris testbåt (kr): 325300

Opplysninger: www.nordkapp-boats.no