Mercurys 400-hester snart godkjent for Norge
Mercurys monstermotor på 400 hester har i et års tid blitt vist på messer verden rundt, men ingen eksemplarer er så langt levert til fritidsflåten i Europa. Årsaken er at motoren ikke har vært CE-merket. På vårparten vil den være godkjent for det norske markedet.
Etter hva Båtmagasinet får opplyst fra flere kilder på den internasjonale båtmessen i Düsseldorf er det nå bare snakk om kort tid før motoren får sitt «godkjent»-stempel og er klar for salg også til fritidsbåter i Norge og i det europeiske markedet. For å få lov til å selge motoren til produsenter av fritidsbåter i Europa må den tilfredsstille utslippskravene i det såkalte RCD-direktivet (Recreational Craft Directive). Nå skal alle hindre være forsert og motoren vil trolig være i salg fra april i år. Tidspunktet avhenger av hvor raskt fabrikken kan klargjøre motorer for det europeiske markedet.
Norsk importør avventer
Per Jørgen Røgeberg i Brunswick Marine i Norge, som importerer Mercury i det norske markedet, vil ikke bekrefte eller kommentere våre opplysninger om når motoren er klar for salg. Han vil avvente informasjon fra USA. Det eneste han vil bekrefte er at det har vært meget stor interesse for 400-hesteren etter at den første gang ble vist i Norge i fjor. Det er også allerede levert en god del motorer, men altså ikke til bruk på fritidsbåter.
Størst i Europa
Det finnes større utenbordsmotorer enn Mercurys 400 hester, men 400 R er hittil den største blant produsentene som leverer standard motorer til det europeiske markedet. USA-Rekkesekserprodusenten Seven Marine hester viste en imponerende 627 hester her i Düsseldorf.
Seven Marines 627-hester er en 6,1 liters V8- med 90 graders V. Motoren veier over 500 kg, og er per dato verdens største påhengsmotor (Foto: Hans Due)
Rekkesekser
Mercurys 400 R har et toppturtall på mellom 6400 og 7000 omdreininger som er en del mer enn andre påhengere som gjerne setter 6000 omdreininger som maksturtall. Motoren er en rekkesekser med sylindervolum på 2.6 liter, har elektronisk innsprøyting og ladeluftkjøling. Gearutvekslingen er 1,75: 1 og motoren har en beltedreven dynamo på 70 ampére eller 882 watt. Tørrvekt på motoren er 303 kg og den leveres med tre forskjellige stammelengder. Artig også at man kan kombinere fargene på motoren selv slik Evinrudes nye E-Tec-serie. Grunnfargen er enten hvit eller svart, og dekoren kan man velge i syv forskjellige farger.