
360 visning i Jeanneau NC 33

Denne båten tetter et lite hull i Jeanneaus nye konsept
Jeanneau NC 33 er nominert til European Powerboat of the Year 2018. Vi har vært om bord. Se også Båtlivs 360-presentasjon fra nykommeren.
Da Jeanneau lanserte NC 11 på nyåret i 2010 var det begynnelsen på en ny serie som med årene har fått mye prestisje. NC står for øvrig for «Nordic concept», og er som navnet sier er denne serien med fokus på det nordiske markedet.
LES OGSÅ: De nominerte til European Powerboat of the Year 2018
Med årene er det kommet fire båter i denne serien, fra 9 til 14 meter. Minstemann i denne søskenflokken som nå er blitt fire er NC 9, med et skrog på litt over ni meter (29 fot), som ligger i navnet. Frem til i år har denne serien hatt NC 11 og NC 14, på henholdsvis 36,6 og 45,8 fot. NC 11 van European Powerboat of the Year i 2011.
Artikkelen fortsetter under 360-visningen
Nylanserte Jeanneau NC 33 indikerer ikke lenger meter. I så fall hadde det vært en enorm båt i denne serien. Denne 34,5 fot store båten tetter et hull mellom NC 9 og NC 11. Den nye båten som nylig er nominert til European Powerboat of the Year 2018 har to store lugarer, og byr på åpne eksteriørløsninger. På styrbord side er det et større sidedekk, slik at det skal være lett å bevege seg fram i båten.
Norsk forhandler er Heitmann Marin AS, og daglig leder Oda Lotte Heitmann Sundli har tro på denne båten for det norske markedet. Første båt er ventet til forhandleren i Drøbak i januar.
– På akterdekket finner vi en stor L-sofa som kan gjøres om til solseng. Dette gir båten en svært forbedret uteplass, noe vi har stor tro på at vil bli veldig godt tatt imot. Dette er definitivt en båt for det norske markedet, sier Heitmann Sundli.
LES OGSÅ: Windy 27 Solano nominert til årets båt
Vi var om bord i NC 33 like etter lanseringen i Cannes tidligere i høst. Under dørken var det to Volvo Penta D3-220. Toppfarten skal da ligge på rundt 30 knop.
Inn til salongen er det det en stor skyvedør som skal stenge dårlig vær ute, og her blir vi møtt av en bysseseksjon på styrbord side og en sofagruppe på babord side, der man også har anledning til å tilpasse benken foran slik at man sitter fremover under turen. Fra førerplassen er det en stor skyvedør ut til sidedekket. Trekker vi lenger fram og ned, er det her to store lugarer. Forlugaren har en dobbelkøye i god størrelse, omgitt av skapplass og smale, langsgående skrogvinduer med mulighet for lufting.
Midtkabinen har også køyeplass i god størrelse, men her er det ikke riktig så mye skapplass. Badet fremstår som moderne, med dusjkabinet kombinert med toalett.
Jeanneau oppgir at startprisen vil være 196.400 euro uten merverdiavgift. Dette bør tilsi en pris fra drøye to millioner kroner og oppover i det norske markedet.