Vårpuss og bunnstoffing

Her er huskelisten for vårpussen, samt tips om hvordan du kan lage ditt eget bunnstoff. Tre sider i Båtliv 3-06.

Publisert Sist oppdatert

GJØR DET SELV

Huskeliste for vårpuss Innvendig 1. Vask, støvsug og rengjør skott, dørk, tak, ventiler og vinduer. 2. Rengjør inne i skap, kjøleskap, hyller og skuffer. 3. Har du fått jordslag legges puter, gardiner og forheng i bløt i klorin. Husk at alle tekstiler bør vaskes i ferskvann med jevne mellomrom. Ellers vil de nærmest forbli fuktige i all slags vær. Intet holder nemlig bedre på fuktigheten enn saltbefengte dyner og puter! 4. Kontroller alle elektriske ledninger og kontakter. Særlig de ledningene som går gjennom skott og skap. 5. Kontroller gassoppleggets slanger og lekkasjetest hele sløyfen. 6. Fyll noen dråper soyaolje i toalettskålen. 7. Tøm vanntanken og etterfyll med friskt vann. 8. Kople fra plusspolene på batteriene og børst, puss og smør kontaktene. 9. Gå over alt nødutstyret om bord, sjekk at ikke noe er gått ut på dato og at brannslukningsapparatet er inntakt og klart til bruk. 10. Medisinskapet trenger sikkert også å bli oppdatert.

Ting og tau 1. Gå over liner, tau og trosser, og foreta taklinger der det er nødvendig. Det enkleste er å svi eller tape ender, men det vakreste og mest profesjonelle er uten tvil takling (se og lær i for eksempel Båteierboka). 2. Alle fendere vaskes og eventuelt etterblåses på en bensinstasjon. 3. Lukepakninger settes inn med voks, mens alle hengsler påføres tynn smøreolje. Kontroller alle mastebeslag, sjakler, splinter og bøyler, og ellers alt av deler og ting som er i bevegelse på dekk. 4. Sjekk at alle lanternene virker som de skal. 5. Gå over kalesjen, reparer evnetuelle hull og rifter. Smør glidelåsene.

Påhengeren Store påhengsmotorer leveres best til forhandleren eller et verksted for profesjonell konservering. Små påhengere under 30 hk kan du pleie selv. Men dette skulle du strengt tatt ha gjort før vinteren... 1. Kjør motoren i ferskvann til den er blitt god og varm. 2. Stopp motoren og ta ut pluggene og rens dem for sot. 3. Gi motoren en spiseskje med olje i hver sylinder. Dra rundt motoren med startsnoren et par omdreininger slik at oljen fordeler seg. 4. Bytt gearoljen i undervannshuset ­ er den grå betyr det vanninnblanding og da må oljen skiftes. 5. Bruk en feit smørespray (eller fast fett) på bevegelige deler, men ikke bruk 556, WD-40 eller andre rustløsende oljer ­ den renner bort og etterlater metallet rent og klart til rusten.

90

Båtliv : 3|2006


en ­ steg for steg Innenbordsmotoren 1. Sjekk vannpumpeimpeller og lokk. 2. Kontroller og evt. stram kilereimen. 3. Kontroller alle slanger for sprekker. 4. Ettertrekk alle slangeklemmer. 5. Sjekk kjølevannsnivå og rens vannutskiller. 6. Skift oljefilter og smøreolje. 7. Skift brennstoffilter. 8. Kontroller giroljenivået. 9. Rens og spray alle ledningsforbindelser med «verktøy på boks». 10. Kontroller pakkboks og etterfyll med grease. 11. Smør alle betjeningshendler og ledd. 12. Åpne brennstoffkranen og sjøvannsinntakskranen. 13. Start og kjør motoren en stund. 14. Sjekk lading, og evt. for vann-, brennstoff- eller eksoslekkasjer. 15. Stans motoren og ettertrekk bolter og mutre.

Få flere tips til vårpuss og vedlikehold i Båtlivs innholdrike bladarkiv på Internett: www.batliv.no

Hekkaggregat må også sjekkes. Spesielt viktig er det å kontrollere gummibelgene. Offeranoder må skiftes ut dersom de er mer enn halvveis tæret opp. Sørg for å ha nok reservedeler og relevante motorhåndbøker om bord.

En årstid med tre pussestadier Vanligvis går vårpussen av skroget gjennom tre stadier ­ rubbing, polish og voks. Sliten allerede? Slapp av, du trenger ikke gå igjennom alle tre stadiene hvert år. Rubbing gjør tilsynelatende underverker, men resultatet kan koste dyrt hvis jobben ikke gjøres riktig. ­ Normalt brukes det altfor mye rubbing, advarer Roar Larsen hos Sea Sea på Rud utenfor Oslo. Mange rubber hvert eller hver annet år, uten å vite hva som egentlig skjer under denne slipingen. Man rubber for å få bort grå, oksidert overflate. Ofte blir det fort blankt og skroget ser i og for seg ferdig ut. Men da har du som oftest ikke brutt den oksiderte hinnen ordentlig, slik at det ikke holder over en så lang tid som det er beregnet å gjøre. Dermed må prosessen gjentas snart igjen. ­ Hvis du gjør rubbingen riktig, skal det holde 10-15 år. Ellers rubber man bare gradvis bort det fargete gelcoatsjiktet og ender opp med å måtte omlakkere, forklarer Larsen. ­ En annen synd er å polere uten å avslutte med voks. Kanskje kommer dette at mange er vant bilpolering hvor disse stadiene ofte gjøres i ett.

Vårpuss hindrer båtbrann Mange båtbranner kunne vært unngått hvis flere båteiere tok vårpussen alvorlig, mener Norsk brannvernforening. Her er deres tips for en brannsikker båt: · Vask og tørk motorrommet ordentlig. · Sjekk drivstoffslanger, slangeklemmer og koblinger. · Skift dieselfilter. · Sjekk frostvæske. · Bytt impeller hvert år. · Montér røykvarsler. · Sjekk at brannslukkingsapparatet fungerer.

Ekstra guffe har lett for å skuffe Mange synes det gror i meste laget på skroget, og mener kanskje at det skyldes at bunnstoffene ikke er giftige nok lenger. Noen tror at det kan være smart å blande inn for eksempel ugressmiddel i bunnstoffet, for å gi en ekstra dose kverk til groingen. Slike løsninger anbefales ikke. Det er ulovelig, miljøskadelig, og har dårlig effekt. ­ Noen prøver å blande det ene eller det andre i bunnstoffene, men slikt ødelegger stoffene, så det går sjelden bra, forteller Morten Pettersen ved Hempel Norway AS. ­ Historien om ugressmiddelet er faktisk sann, og da «oppfinneren» planla å gjenta behandlingen ble jeg invitert til å se på effekten. Båten hadde i hvert fall en halv meter blåskjell under seg. Som om den ikke hadde vært stoffet på tre år, forteller Pettersen, som har et godt og veldig gratis tips for å unngå groing: ­ Et godt middel for å hindre groing i løpet av sesongen er å bruke båten! Ligger den stille vil det gro, selv på nye strøk bunnstoff. Jevnlige turer er en hyggelig måte å vedlikeholde vårpussen på.

Båtliv : 3|2006

91


Velg riktig bunnstoff Det finnes en rekke typer bunnstoff å velge mellom, og det kan føles som en utfordring å velge riktig. Produsentene har en stor miljøutfordring foran seg, og Norge er dårligst i klassen i Europa når det gjelder miljøstandarder for bunnstoff.

R

egelverket for innhold av miljøgifter i bunnstoff er mindre strengt i Norge enn i både Sverige, Danmark og resten av EU, men vi må i løpet av få år forvente en tilnærming som vil kreve en holdningsendring i vedlikehold av båt. Et dansk firma har alt lansert en helt ny type miljøvennelig bunnstoff, og svenskene ligger rett etter. Norske Jotun sier at de har noe på gang, uten å ville si noe mer. I blant annet Sverige, Danmark og EU er det i utgangspunktet ikke tillatt med bruk av kobber i bunnstoff, og det er naturlig å forvente et liknende forbud i Norge over tid. Dette bidrar til en utvikling av helt nye typer bunnstoff og nye metoder, som ikke er basert på innhold av stoffer som er giftige for livet i sjøen og for de som jobber i nær kontakt med dem.

di det er mye å velge i, og båteiere har ulike erfaringer med forskjellig bunnbehandling. Det en er fornøyd med er en annen misfornøyd med, og hvilket produkt som fungerer best kommer i stor grad an på hva man selv liker.

· Kan benyttes på saktegående båter som går under 8 knop; ved høyere fart slipes stoffet av.

Harde bunnstoff · De aktive stoffene ligger i bindemiddelet, og det skjer ingen oppløsning av bindemiddelet. · Gammelt hardt bunnstoff må vannslipes før overmaling. · Tåler stor mekanisk belastning, som på raske motorbåter eller båter som ofte tas opp på land. · Kan slipes for å få en glatt overflate · Produseres også med teflon for å gi en glatt overflate. · Mye brukt er: VC17 (International) og Hempel Hard Racing Ultimate, nytt fra Hempel er Glide Speed.

Selvpolerende bunnstoff · Delvis oppløselige, virker ved at aktive stoffer skilles ut samtidig som bindemiddelet opptar vann. · Effektive og «slipes» glatte når båten er i bruk. · Nytt bunnstoff kan påføres direkte etter høytrykksvask. · Bygger lite i tykkelse fra år til år. · Benyttes på alle typer båter, bortsett fra de aller raskeste, og de helt saktegående. · Mye brukt: Hempel Mille Ultimate, Jotun Nonstop, Seajet, nytt fra Hempel er Glide Cruise.

Tradisjonelle bunnstoffer Du kan velge mellom mange typer bunnstoff fordelt på tre grunnleggende kategorier; selvpolerende, bløte og harde. Type bunnstoff bestemmes ut fra kvaliteten på bindemiddel og aktive stoffer, også kalt biocider, som er en samlebetegnelse for mange giftstoffer. Hvilket bunnstoff du skal bruke på din båt kan oppfattes som vanskelig å bestemme for-

Langvarig bunnstoff Noen sverger til å lage en blanding av epoxy og kobberpulver som de ruller på båten. Dette gir en langvarig virkning på opptil 10 år, og er en krevende jobb, men løser ikke miljøproblemet.

Bløte bunnstoff · Aktive stoffer skilles ut i bindemiddelet, og både bindemiddel og biocider løses opp. · Kan ikke etterslipes. · Må ha på primer før overmaling med hardt eller selvpolerende bunnstoff.

92

Båtliv : 3|2006


Slik lager du din egen bunnstoff-fjerner Du kan lage din egen bunnstoff-fjerner, og det til brøkdelen av prisen av ferdigvare fra butikk. Det er faktisk meget enkelt, og virkningsgraden er minst like god som fabrikkproduktene. | AV: STEIN VIKEN | Dette trenger du: · 1 lutkost, · 1 liter kaustisk soda · 200 gram tapetlim · Vann Dette holder til flere strøk på en båt på cirka 25 fot, og innkjøpskostnadene rundt 200 kroner utgjør bare en brøkdel av ferdig bunnstoff-fjerner fra fabrikk. RESULTATET etter to testpåføringer (felt på cirka 40 x 40 cm med blandingsforhold en til to, en timers tørketid og etterfølgende spylinger). Med soda/vann-forhold 1:2 løsner 2-3 lag gammelt bunnstoff, mens blandingsforhold 1:3 fjerner bare deler av det ytterste laget.

KAUTISK SODA: Hovedingrediensen er kaustisk soda som fås hos fargehandlere eller i dagligvarebutikker.

1) Bland sodaen i vann i forhold 1:2 (en del soda, to deler vann) eller, om du vil være 100 prosent sikker på å ikke skade gelcoaten, en del soda og tre deler vann. 2) For å gjøre fjerneren egnet for skrogpåføring, tilsettes tapetlim. Ha i så mye lim at blandingen får en grøt- eller yoghurtaktig konsistens. Limet sørger for at luten fester seg på skroget. Skrog med

selvpolerende bunnstoff vil få en såpeaktig konsistens, mens oljebaserte bunnstoff vil «boble». 3) La blandingen virke i en drøy time. 4) Spyl grundig av med en høytrykksspyler. Mye av det gamle bunnstoffet vil løsne etter denne første behandlingen, men et strøk nummer to

vil nok være på sin plass, og det vil ikke være skadelig. I likhet med kjøpte bunnstofffjernere er heller ikke dette hjemmelagde stoffet noen mirakelkur, og du må prøve deg frem når det gjelder blandingsforhold, virketid og antall påføringer. Fordelen er imidlertid at stoffet billig. Men husk, dersom du skal prøve kraftigere lut ­ mindre vann i blandingen, så vær forsiktig med gelcoaten!

Tenk sikkerhet Kaustisk soda består for det meste av natriumhydroksid (NaOH) og bør, selv om det er vannløselig, brukes med forsiktighet. Skulle du få noe av ditt hjemmelagde fjerningsmiddel på hendene, så skyll derfor godt med vann. Skulle du svelge det, så drikk to glass melk eller vann og tilkall lege. Du bør bruke verneutstyr som kjeledress, briller og hansker både under tillagingen, påføringen og den etterfølgende spylingen. Dekk til områder som ikke må/bør utsettes for alkaliske angrep. Har man vært uheldig og fått lut på uønskede steder, kan man for eksempel overpensle/ spraye med iseddik og deretter spyle med vann. Iseddik er surt og altså motsatt av alkalisk.

EKSPERIMENT: Her eksperimenterer vi med tre forskjellige blandingsforhold. 1:1 og 1:2 hadde omtrent samme brukbare virkningsgrad, mens 1:3 var noe svak.

Bunnstoffjernere er etsende, men denne plenen ble bare satt ut av spill i noen uker og kom seg fort igjen.

Båtliv : 3|2006

93