Prøvekjørt: Targa 27.2

KYSTKRYSSER: Targa kalles gjerne sjøens 4x4. Nye 27.2 gjør ikke skam på tradisjonene.
FAMILIEIDENTITET: Tross utallige små og større endringer er genene fra 1991 ennå vel til stede på Targa 27.2.
ROMSLIGERE: Bedre plass i styrehuset er blant de mest påfallende resultatene av oppgraderingen.
KLASSISK: Førerplassen er mer eller mindre uendret med vippbart ratt som er beholdt.
JAGERBRO: Styreposisjonen på taket har fått bedre skjerming og noe bedre plass.
UTEPLASS: Akterdekket er funksjonelt med god plass å bevege seg på.
LUGAR: Her er det plass til fire. Om fire personer egentlig VIL sove sammen i den småtrange lugaren er en helt annen sak.
LITE SKAPPLASS: Skapet på bakveggen ser stort ut, men har liten dybde.
GOD PLASS: Toalettrommet på Targa 27.2 er raust, men tilkomsten bratt.
RASJONELT: Den lille flybridgen er designet som en arbeidsplass, ikke som et sosialt område. Et godt sted å sitte på fine dager!
JAGERBRO: Styreposisjonen på taket har fått bedre skjerming og noe bedre plass.
FORDEKK: Layout på fordekket er også finpusset, med godt resultat.
ROMSLIGERE: Bedre plass i styrehuset er blant de mest påfallende resultatene av oppgraderingene Targa 27.2 har fått.
SIDEGANGER: Targa 27.2 har som forgjengeren kun sidedører. Både skrog og overbygg har blitt bredere, men gangene er likevel noe smalere enn tidligere. Det er ikke noe problem i praksis.
NYE LØSNINGER: Fenderne har flyttet til bak akterrelingen og det er generøs stuveplass i kistene på akterdekket.

Mer praktisk og fortsatt like tøff

En god båt er blitt enda bedre, men Targa holder seg likevel trofast til konseptet med 27.2. Dette er den tredje generasjonen av klassikeren som opprinnelig ble lansert helt tilbake i 1991.

Publisert Sist oppdatert

Targa-fansen vet dermed hva de får: En bunnsolid, velbygd, sjøsikker og eksklusiv walkaround med brukbare fartsområder og fin, bastant komfort. Men det er også noe de ikke får, noe som gjør at konservative Targa kanskje etter hvert bør ta steget litt videre i fornyelsesprosessen. Mer om dette senere i artikkelen.

Bare eksperter kan med hånden på hjertet si at de kan skille tredje generasjon Targa 27.2 fra forgjengerne på litt avstand. Men detaljendringene er utallige, faktisk er det kun grunnkonseptet som er beholdt. Nesten alt annet er fornyet, og selv om undervannsskroget er direkte basert på forgjengeren, er også skroglengden økt – med 29 centimeter.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER