DRIFT: «Eemslift Hendrika» er i drift etter en orkan i Norskehavet. På dekk står det en Elan E5.

– Er redd seilbåten er tapt

Preben Hjallum har kjøpt brukt Elan E5 i Kroatia i vinter. Nå frykter han at båtkjøpet går tapt i dragsuget av frakteskipet «Eemslift Hendrika». Båtkjøperen er kritisk til valgene skipperen på fraktesikpet har gjort.

Publisert Sist oppdatert

– Jeg er svært spent på å få se oppdaterte bilder fra «Eemslift Hendrika». Det er ikke publisert noe siden i går, og da hadde to av fartøyene på dekk av «Eemslift Hendrika» blitt skylt over bord. Da var jeg redd for at jeg aldri vil få seilt min nye båt, men nå er jeg litt mer optimistisk, forklarer Hjallum fra Kragerø på telefon til SEILmagasinet.

Uerstattelig

– Båten er forsikret, så det blir ingen stort økonomisk tap, men jeg vil aldri få tilbake akkurat denne båten. Det er en optimalisert Elan E5, og om bord er det 12 seil. Å spekke en tilsvarende båt opp til dette nivået vil bli svært dyrt, forteller seileren som har deltatt i to TwoStar-regattaer, en med vind opp i orkan styrke.

– Båten er ikke kjøpt inn med regattaseiling i tankene, men det frister å slenge seg med, om jeg får med godt mannskap, forteller Hjallum.

Han forteller om en komplisert salgsprosess, men med god hjelp av megler i Kroatia. Båten ble kjøpt usett, men kjøperen måtte reise ned for å gjøre båten transportklar til Norge. Da fikk han seilt båten i flere dager med den tidligere eieren.

Kritisk

Bruktbåtkjøpet ble lastet om i Tyskland, og satt på dekk på nederlandske «Eemslift Hendrika». Preben Hjallum har fulgt ferden via AIS hele veien.

– Uværet ble tydelig meldt, og med en slik last mener jeg at skipperen burde valgt å søke ly, forteller båtkjøperen. Han observerte at «Eemslift Hendrika» fikk redusert framdrift, samtidig som andre skip søkte havn. Lasten var alt forsinket, og med den lave farten den fikk etter hvert, så burde skipperen prioritert sikkerheten til mannskap og last høyere, mener Hjallum, som regner med at hendelsen får etterspill.

Boltet fast

– Jeg tror at de to skipene som har forsvunnet er tatt av den grove sjøen. Det har vært vind i orkan styrke og bølger over 20 meter, forklarer Hjallum. Hans båt er boltet fast i dekk, og står på spesialkrybbe. Han mener det er en fordel at båten står på en dyp kjøl, og at den grove sjøen har skyldt under skroget. Det øker sjansene for at Elanen skal klare seg.

Han frykter at skroget har fått strukturelle skader under den tøffe transporten.

– Jeg har fått begrenset informasjon fra transportselskapet. Det er mer å hente fra Kystverket, forteller Hjallum.

KRYBBE: Båten til Hjallum stoppet fast på dekk i Kroatia på første del av reisen.