Dyrker dieseldyr i garasjen

I sommer har jeg kun brukt fornybar diesel i båten. Parallelt har jeg forsøkt å få dieseldyr til å vokse i flasker.

Publisert Sist oppdatert

Drivstoffet jeg bruker på båten, og som jeg også nå også bruker i bilen er syntetisk fremstil. Råvarene er rester av skogindustrien i Finland. Drivstoffet har samme egenskaper som diesel, men er helt uten svovel og aromater. Det sparer lokal forurensing.

Produsenten hevder av drivstoffet gir 30 prosent reduksjon av partikkelsot fra motoren. Skadelig hydrokarboner er redusert med minst 30 prosent. Noen av hydrokarbonene er fastslått å være kreftfremkallende. Karbonmonoksid er en luktfri, men giftig gass. Denne skal være redusert med 24 prosent. NOx er den store synderen i dieselmotorer. Denne giftige gassen som kan skade lungene er redusert med ca ni prosent.

Fordi energien kommer fra fornybare ressurser, så er også drivstoffet klimanøytralt.

KLAR: 2G Marine er klar som vann og helt luktfri. Ikke rart mange har lyst å smake.

Drit i klimaet

Det syntetiske dieselen som selges av ECO-1 i Norge gjør dieselbiler fra versting til en miljøvinner. Hvor bra dette er for klimaet er avhengig i av hva produsenten bruker som råstoff, men drit i klimaet. Det nye drivstoffet har også andre kort i ermet. I båten er diesel lukt ofte sjenerende. Den syntetiske dieselen her helt uten luft. Fra en kanne, så både lukter det som vann, og ser ut som vann.

RENT: Dieseldyr er en typisk grunn til motorstands. Her ser du grums i filteret.

Hekken på båten min pleier å være gulgrå på denne årstiden av dieseleksos. I år er den like ren som den var i starten av sesongen.

Det syntetiske drivstoffet skal ha et høyere cetantall enn standard fossil diesel. Cetantall, cetanverdi, mål for hvor godt brennoljer egner seg til bruk i dieselmotorer. Min motor har alltid startet lett. Først i vinter får jeg se om høyt cetantall gir effekt.

Drivstoff uten mat

ECO-1 vil ikke gi noe garanti mot dieseldyr, men hevder at det fornybare syntetiske drivstoffet ikke inneholder næring for bakterier og sopp som gjør at filter tetter seg.

For å sjekke denne påstanden hentet jeg grums fra bunnen av tanken og helte på en brusflaske. En med fossil diesel og en med syntetisk diesel. I tillegg la jeg til litt vann.

Flaskene har nå stått i over to måneder i garasjen.

I flasken med vanlig diesel ser det ut som at dieseldyrene trives, men jeg hadde forventet mer vekst. I flasken med den syntetiske dieselen ble det grumsete vannet klarere etter noen uker, mens det klumpet seg mørkt bunnfall i flasken. Antagelig rester av vekst som har sultet i hjel. 

TEST: Vi tok skitt fra tanken, blandet med vanlig diesel og syntetisk diesel og tilsatte vann. Bildene øverst viser syntetisk diesel og fossil diesel rett etter blandingen. Under ser vi blandingen etter en måned. Skitten i den ...

Like mye energi

Volvo Penta er den eneste motorprodusenten av fritidsbåter som har gått ut i en pressemelding og godkjent bruk av dette drivstoffet. Jeg har en motor fra Nanni, men tatt sjansen.

Volvo hevder også i pressemeldingen at den syntetiske dieselen inneholder mindre energi, noe som kan føre til redusert effekt, og høyere forbruk.

Jeg testet fossilt mot syntetisk diesel på samme båt, samme dag, og fant ingen forskjeller.

Nå har jeg også testet med bil, og vil heller si at jeg kjører mer økonomisk med den syntetiske dieselen. Med min Toyota Avensis fra 2003 var forbruket på 0,42 liter per mil tur retur Asker-Risør i sommer. Da fulgte jeg trafikken, men forsøkte å ikke bruke bremsepedalen. Ikke lukter det av eksosrøret heller.

Billigere for bil

Det er begrenset hva jeg klarer å bruke av diesel på min seilbåt i løpet av sesongen. Dieselen jeg nå bruker kjøper jeg på ECO-1 stasjonen på Holmen i Asker, og fyller i 20 liters kanner. Jeg startet seilturen med fulltank, og en 20 liters ekstrakanne. Det gjorde at jeg klarte meg, uten å fylle møkkete fossilt drivstoff. ECO-1 har stasjon på Tofte i Hurum på bryggekanten, og dette drivstoffet kan også kjøpes på Lindøya.

Prisen er nå 11,58 per liter. Det er litt dyrere enn på marinaer, men er som regel billigere enn for bil. I hvert fall utenom søndag kveld og mandag morgen.

FART: Vi målte samme fart på samme turtall med vanlig diesel og syntetisk diesel. Test i Tyskland skal den syntetiske dieslen gi litt mer effekt på lave turtall, og ga et lavere støynivå.

 

Før sommeten renset jeg tank og drifstoffsystemet. Les:

God dieselhygiene gir færre problemer

 

HVO-drivstoff

 Fornybar diesel kan fremstilles av fornybare organiske råstoffer ved hjelp av hydrogenering, det vil si tilførsel av hydrogen i en katalytisk kontrollert prosess. Produktene kalles generelt for HEFA (Hydroprocessed Esters and Fatty Acids). Dersom oljen kommer fra planter brukes betegnelsen HVO (Hydrotreated Vegetable Oil).

Drivstoffet kan produseres basert på vegetabilsk olje, animalsk fett, rest- og avfallsfraksjoner og annen biomasse. Selve fremstillingsprosessen er basert på Fischer-Tropsch-prosessen. Den ble benyttet i under krigen for å lage drivstoff fra kull. Råstoffene varmesopp til mellom 800 og 900 grader i et oksygenholdig miljø og bryter de ned til CO og H2, såkalt syntesegass. Resultatet er en olje med egenskaper svært lik diesel.

I Sør Afrika har denne prosessen blitt brukt siden 50-tallet. Nå begynner også resten av verden å få øynene opp, fordi det er mulig å bruke fornybare ressurser. Og fordi drivstoffet gir en rekke andre fordeler.

For en del år tilbake ble det solgt syntetisk diesel fremstilt fra naturgass med samme egenskaper som den Eco-1 selger. Diesel fra naturgass fikk ingen skattefordeler. Drivstoffet ble bla. solgt fra pumpe hos KNS på Dronningen.

Eco-1 slipper unna med lavere skatt, men fordi diesel til båt er skattefri, så er prisen lik, enten til bil eller båt.