Båtutstilling

Bygget 30 båter i Kina
Bygget 30 båter i Kina
Bygget 30 båter i Kina

Bygget 30 båter i Kina

Nidelv er godt i gang med båtproduksjonen i Kina.

Publisert Sist oppdatert

Nidelv er blant Norges mest kjente båtmerker. For noen år siden ble produksjonen flyttet til Kina i regi av Nidelv International. I år stilte Kåre Rannekleiv ut 26-foteren på «Sjøen for alle».

Han kunne fortelle at han nå hadde flyttet til Kina, og at produksjonen er i gang. – De store investeringene er unnagjort, og nå gjelder det å få opp produksjonsvolumet, sier Rannekleiv til Båtliv.

Foreløpig er bygget 30 båter i Kina, opplyser Rannekleiv. Disse er solgt til Norge, Singapore, Australia og Kina. Nå vil Nidelv International trappe opp forhandlernettet i Europa for å utvide salget. Sveits og Danmark er blant markedene som tradisjonelt har vært viktig for Nidelv, og hvor salgsinnsatsen nå skal trappes opp.

Modellrekken består av Nidelv 590, 725 og 780. I tillegg bygger Nidelv International en 39-foter med flybridge, signert Trond Huseklepp.

Rannekleiv sier at det er mye penger å spare på å bygge båt i Kina, og at de nå bygger med god kvalitet i Kina. Mange av leverandørene er de samme som da båtene ble bygget i Norge, men støpe- og innredningsarbeidet er mye rimeligere.

Den utstilte 26-foteren, som er en lekker daycruiser, koster 1,25 millioner kroner fullt utstyrt, opplyser Rannekleiv.  I Norge samarbeider Nidelv International med Joda Industrier om klargjøring og service av båter.

Offentlige regnskapstall viser at Nidelv International ASA har solid egenkapital, men at bedriften har fått en trang fødsel. I 2012 var omsetningen 4,4 millioner kroner og driftsresultatet på nesten minus fire millioner.