Båtliv på sommertokt med Royaler
Plantegning toppdekk
Plantegning nedre dekk (lugarer)
Plantegning annet dekk
Bad med dusjkabinett
Pål Stensrud viser maskinrommet
Matros Kayser i hvilestilling i Nevlunghavn
Leider fra styrhus til øvre dekk
Frokost i salongen
Inger Sørensen arbeider i styrhuset
Styrhus med salongbord
Bysse og aktersalong
Hans Petter Kayser ser tennisfinale
Drar med sjø i mer enn ni knops fart
Full kontroll med to maskiner
Brede dollbord og lett å arbeide på dekk
Over 2000 liter diesel

Høyt på strå i Royaler

Å kjøre Royaler 42 Pilothouse er nesten som å føre et lite skip.

Publisert Sist oppdatert

Båtliv er i sommer på tokt langs kysten med Royaler 42 Pilothouse fra W-Yacht. Dette er en kinesisk bygget trawlertype med over fire meter fra toppdekk til vannflate. Når vi kommer til havn får vi stadig besøk av nysgjerrige båtfolk, som vil ta denne storvokste 42-foteren nærmere i øyensyn.

Den kinesisk bygde båten byr på det meste av den komforten man er vant med fra landjorden: Elektrisk komfyr og mikrobølgeovn, kjøleskap og fryser, tre romslige lugarer og to bad med dusj.

Wimbledon

Mannskapet fra Båtliv lider med andre ord ingen nød. Vi bor, arbeider og lever godt på denne båten. Første dag på turen så salgssjef Hans Petter Kayser i Seilas Wimbledon-finalen på storskjerm i salongen. Abonnementsansvarlig Inger Sørensen har stuet om bord over 1000 Båtliv og Seilas i båtens mange romslige stuverom. I denne båten er det mye plass.

Royaler 42 Pilothouse er en tung og solid båt på 19,5 tonn. Maskinene er to Cummins dieselmotorer på 260 hk hver seg, og dieseltanken rommer 2120 liter. Marsjfart er rundt ni knop.  Maskinrommet er stort nok til å bevege seg rundt i, det er også et stort stuverom i tilknytning til maskinrommet med tilgang fra akterdekket. I tillegg til to hovedmotorer er båten også utstyrt med ni kilowatt Onan strømaggregat.

Skipsbro

Rundt hele båten er det brede dollbord og det er stort akterdekk under tak (øvre dekk). Øverste dekk er stort som et dansegulv. Førerplassen gir følelse av en skipsbro. Det gir god utsikt over horisonten, men det er vanskelig å se skutesiden når man legger til kai. W-Yachts har fått montert ryggekamera på hekken, men vi foretrekker manuelle beskjeder fra mannskapet. Dette er sikkert en vanesak.

Med to maskiner og baugthruster går manøvreringen veldig greit selv i trange havner. Båten er utstyrt med for liten hydraulikkpumpe til styresystemet, men savnet etter kontante rorutslag er lite når man kan styre båten med to maskiner.

Båtliv tester den første Royaler 42 som er kommet til Norge, og enkelte detaljer er ikke helt på plass i vår testbåt: Spisebordet er for lite, den store puten til benkene på øvre dekk er vanskelig å stuve bort, en skapdør slår opp og det lekker litt i luka fra toppdekket til førerhuset. Alt dette er detaljer som importør Ola André Worre i W-Yachts har planer om å rette opp i. Barnesykdommer er det som regel på de aller fleste nye båter.