FOLKEAKSJON: Trond Ramstad er formann i «Folkeaksjonen for bevaring av båtlivet i Oslofjorden»

I år blir det ekstra stort press på båtplassene i Oslofjorden

Båtfolket blir drevet fra skanse til skanse. Trykket på de altfor få båtplassene i Oslofjorden blir ekstra stort denne sesongen. Les hvorfor. I Oslo er det 12-14 års ventetid på en sommerplass.

Publisert Sist oppdatert

«Folkeaksjonen for bevaring av båtlivet i Oslofjorden» er etablert som en reaksjon på politisk motvilje til å utvikle nye båtplasser. Derimot er det politisk velvilje til å erstatte eksisterende båt- og opplagsplasser med kostbare leiligheter på de beste tomtene.

«Store utfordringer ligger foran»

Formannen i folkeaksjonen, Trond Ramstad, som representerer de store båtmiljøene i Frognerkilen og Bestumkilen, er bekymret for de store utfordringene som ligger foran for å sikre folk tilgang til Oslofjorden.

-I Oslo er det nå 17, 3 beboer per meter kystlinje. Vi er nødt til å finne gode løsninger for sameksistens, sier han. Derfor har aksjonsgruppen også engasjert arkitekter for å finne egne løsninger som tilfredsstiller både Oslo kommune og båtfolkets behov.

-Vi må ha flere båtplasser i Oslo, men i dette bildet hører også en mulighet til å ha båter i opplag. Skulle dette forsvinne, forsvinner også mange mennesker fra båtlivet, sier Ramstad.

BOLIG FREMFOR BÅT: Opplagsplassene i Bestumkilen står i fare. Oslo kommune vil ha park og boliger fremfor båt. Foto: "Folkeaksjonen for bevaring av båtlivet i Oslofjorden."
JA TAKK, BEGGE DELER: Arkitekt Jan Olav Toft har kreative løsninger for integrering av eksisterende vinteropplag i Bestumkilen. Kommunen vil ha båtopplaget fjernet. Skisse: Arkitektkontoret Jan Olav Toft.

«Båtlivet kommer til en slutt»

-Hvis for eksempel opplagsplassen på Skøyen forsvinner i sin helhet, er jeg virkelig bekymret, spesielt for de med trebåter. Da vil nok båtlivet komme til en slutt for mange mennesker. En trebåt krever mye arbeid og vedlikehold, så er det hverken praktisk eller særlig miljøvennlig å kjøre mange mil hver gang du skal gjøre noe om bord, sier han og legger til:

-Vi må ikke komme dit at båtlivet bare er forbeholdt de med de største lommebøkene. Vi har de siste årene sett en tendens kraftig prisvekst hos private aktører.

Vinteropplaget må vike

Den samme utviklingen som i Oslo finner vi også ved andre byer og tettsteder på begge sider av Oslofjorden. Eksempler på det er Jarlsø Marina, som med regionens største kran for båtløft, ikke lenger er ønsket på Jarlsø. Også her er det bygging av flere leiligheter i det øvre prissjiktet som presser på. Ikke langt unna, på Hjemseng i Færder kommune, forsvinner både båtplasser og vinteropplagsplasser når byggingen av 185 leiligheter i en vannpark om ikke lenge påbegynnes. Også her er det foreslått at båter i vinteropplag må fraktes på lastebil til nye «innenlands» opplagsplasser på øya.

VINTEROPPLAG FJERNES: Typisk for boligbygging i båthavnene er at vinteropplagsplassene ofres. Her en skille fra Hjemseng brygge i Færder kommune.
LAKSEBERGET: Etter utfyllingen kan Sandviksbukta, mellom Lakseberget og Sjøholmen, se slik ut.

«Fryktelig trist utvikling»

– Presset på de kystnære plassene er ekstremt og det er en stor utfordring for små og store båtforeninger, sier generalsekretær Stig Hvide Smith i KNBF til lokalavisen Tønsbergs Blad.

– Vi synes det er fryktelig trist. Det medfører at folks mulighet til å oppleve friluftsliv og fantastisk skjærgård blir truet og at man setter kroner foran livskvalitet, sier generalsekretæren.

I Bærum forsvinner 700 båtplasser ved Lakseberget i Sandvika. Trøsten her er at båtplassene kommer tilbake etter at 100.000 lastebillass med én million kubikkmeter stein har gjort jobben sin - og en ny halvøy har dukket opp fra Sandviksbukta. Prosjektet er gjenbruk av steinmassene fra nye E18 og Fornebubanen. Fortsatt uklart hvor båtene skal fortøyes de nærmeste årene.