Ny redningsskøyte på Mjøsa

Til våren setter Redningsselskapet en ny skøyte inn i redningstjenesten på Mjøsa.

Publisert Sist oppdatert

Av Amund Rich. Løken

Det er Gjensidigestiftelsen som bidrar med vesentlige midler til fartøyet og blir dermed hoveddonator til den nye skøyta, skriver Redningsselskapet i en pressemelding.
Den nye skøyta skal erstatte den gamle RS ”Rauna” som nå utrangeres. Det nye fartøyet vil være raskere på plass når noe skjer i Norges største innsjø.
Skøyta på Mjøsa bemannes av Redningsselskapets Sjøredningskorps som er basert på frivillige mannskaper. Sjøredningskorpset på Gjøvik har vært operative i en årrekke, og består av vel 20 godt kvalifiserte frivillige som går i en vaktordning. De samarbeider blant annet med politi, ambulanse, brannvesen og Røde Kors og deltar i store øvelser med Sivilforsvaret. I tillegg er Sjøredningskorpset med på en rekke aktiviteter der de formidler sjøvett til barn og unge i Mjøs-regionen.

Gaven blant de største

Støtten fra Gjensidigestiftelsen er blant de største i denne gavetildelingen.

- Vi hadde en grundig vurdering før endelig beslutning ble tatt. Vi kom frem til at vi gjennom vår gave ønsker å vise at Redningsselskapets arbeid utført av de frivillige er viktig og nødvendig for å fremme helse og trygghet for alle som ferdes på Mjøsa, sier administrerende direktør Unn Dehlen i Gjensidigestiftelsen i pressemeldingen.


UNDER BYGGING:  Dette er en tegning av den nye redningsskøyta som skal stasjoneres på Mjøsa. Den er nå under bygging hos Marine Alutech OY i Finland. Den leveres med dobbel utenbordsmotor på 2x300 hestekrefter og toppfart er beregnet til 35 knop. Levering skjer til våren før båtsesongen på Mjøsa starter. (Illustrasjon Birger Kullmann)

Under bygging i Finland

I Redningsselskapet er gleden stor over at Gjensidigestiftelsen støtter prosjektet med 2,7 millioner kroner. Generalsekretær Øyvind Stene er svært takknemlig for at stiftelsen bidrar til fornying av flåten slik at enda flere liv kan reddes. Samtidig legger han til at det også er mulighet for andre å bidra til Mjøsa-skøyta, fremdeles mangler en drøy million for fullfinansiering.
Den nye skøyta er for tiden under bygging hos Marine Alutech OY i Finland og er en glassfibersandwichkonstruksjon. Den leveres med dobbel utenbordsmotor på 2x300 hestekrefter og farten er estimert til 35 knop. Fartøyet blir levert våren 2012, og blir satt inn i redningstjenesten ved sesongstart i år.

Fakta:

-Sjøredningskorpset på Mjøsa har vel 20 frivillige medlemmer.
-Korpset har i gjennomsnitt 70 oppdrag pr sesong.
-Dette er et av de 17 frivillige sjøredningskorpsene i Redningsselskapet. Totalt er det nærmere 1000 frivillige i Redningsselskapet.
-De 25 fast bemannede redningsskøytene bemannes av ca. 165 ansatte sjøfolk.

(05.01.2012)