Ny og større miljøbåt

Miljøbåten Greenline 33 fikk tidligere i år ei storesøster på 70 fot. Nå har familien fått et nytt medlem - på 40 fot.

Publisert Sist oppdatert

Av Lars Kristian Larsen

Greenline 40 er en videreutvikling av 33-foteren som ble presentert i 2009. Siden den gang har det blitt solgt over 200 båter på verdensbasis.  70-foteren GL Ocean class 70 har blant annet blitt kjøpt av Stein Erik Hagen. Nå er slovenske Seaway klar med en båt som skal fylle tomrommet mellom de to eksisterende modellene.
Det er også denne gang J&J Design som har tegnet båten, og slektskapet til søstrene er ikke vanskelig å fastslå.

SE VÅR VIDEO AV GREENLINE 33

:

Det er ingen hurtigbåt som nå sjøsettes, i alle fall ikke med el-drift. I likhet med Greenline 33 har også GL40 to motorer. En dieselmotor, og en el-motor. Største motoralternativ er 2 ganger 165 hk. Det holder til 22 knop på topp. Men elmotorens 20 kilowatt kan båten gå fem knop i 20 minutter på ren elektrisk kraft. Toppfarten med el-motor er seks knop. Den elektriske motoren lades opp ved hjelp av solcellepanel, eller ved å starte dieselmotoren.


ÅPEN og romslig løsning i salongen.

Under dekk er det køyeplass til seks personer, fordelt på to lugarer. Salongen i styrhuset kan konverteres til ei dobbeltkøye, dersom det er behov for flere soveplasser.

Båten har premiere i disse dager under HISWA Amsterdam boat show som foregår fra 6-11 september.

Tekniske data - Greenline 40 Hybrid

CE-kategori:

B

Lengde i meter:

11,99

Bredde i meter:

4,25

Lugarer

: 2+salong

Køyer:

4+2

Toppfart med dieselmotor:

22 knop (2x225 hk)

Toppfart el-motor:

6 knop

Norsk importør

: Sol Marine

Mer info

: www.greenlinehybrid.com
 

(08.09.2011)