NorDan i gang igjen
Her er NorDans nye og eneste båt, daycruiseren 820 W. Den ble for første gang satt på sjøen på Solvik fredag. Båtmagasinet har fulgt byggeprosessen gjennom det siste året.
Tekst: Amund Rich. Løken
NorDan vet hvordan. I hvert fall håper de nye eierne etter konkursen at de gjør det. Alle gamle former og modeller er ute av bildet. Nytt er en daycruiser i det øverste segment, en 8. 30 meter lang modell som for første gang ble satt på vannet i Sandvika fredag, og som skal vises på båtutstillingen ”Båter i sjøen” i helgen.
Trinn for trinn
Båtmagasinet var med på sjøsettingen. Vi har fulgt byggeprosessen gjennom det siste året og viser i dag en bilde spesial fra byggestart og frem til ferdig båt.
Hovedarkitekten for den romslige daycruiseren er Jahn Vestli i Arendal. Kanskje har han tatt med seg noe av inspirasjonen fra sitt tette samarbeid med Ibiza, båtene er slett ikke ulike. Innredningen er utført av Tommy Wilberg på Moelv.
Gjengen som ikke ville la det tradisjonsrike båtmerket NorDan forsvinne, er mange innlandsgutter fra Mjøsdistriktet. Styreleder er kjørelærer Dag Cappelen, en NorDan-entusiast på sin hals. Det nye selskapet har fått navnet NorDan-Boats Norge AS. Båtene skal støpes hos NorDan Båtbyggeri på Evje og monteres i Arendal.
Spennende detaljer
I utgangspunktet har den nye store dagsturbåten fra NorDan tradisjonelle løsninger, men den har fått mange spennende detaljer. Styreposisjonen er lekkert utført med lett tilgjengelige instrumenter og to gode kjørestoler fra Helly Hansen. Et smart pantry har fått plass på babord side, ved side av en liten langsgående sitteplass. Gode stepp fører opp til dekk via luken i vindskjermen. Under dekk er det toalettrom på babord side, en god dobbeltkøye i baugen og en stikkhøye på styrbord side midtskips. Her er hver centimeter utnyttet. Dette er en daycruiser med god sengeplass til fire personer.
Hovedsalongen er i u-formasjon akter og kan enkelt slås ned til overnattingsplass eller en stor solseng. Båten har et høyt og trygt fribord.
Rå motorkraft
Bak på hekken er det montert en Yamaha 350. Med denne motoren skal båten lett klare 50 knop. Den vil standard bli levert med 250 hk. Prisen vil ligge på ca 800.000 kroner.
Prototypen som i dag ble sjøsatt er noe tyngre enn de kommende serieproduserte båter, ikke minst fordi alt interiør her er utført i tre. Den veier 2.8 tonn. Det vil bli støpt innerliner i de serieproduserte båtene, og dermed reduseres vekten betraktelig. Trolig vil motorvekten også gå en del ned, ikke minst om valget faller på Yamahas nye 300 hester.
(03.09.2010)