Lettere og mindre fra Mercury
Mercury er klare med en helt ny 150-hesters påhenger. Firetakteren er lettere og mindre enn konkurrentene.
Suzuki har ikke lenger dekning for påstanden "lavest vekt blant firetakterne" om sin DF150. Ny konge blant lettvekterne er Mercury 150 EFI. Under konstruksjon og bygging har produsenten hatt lavest mulig vekt for øyet. Sluttresultatet veier 206 kilo. Det er ni kilo lettere enn Suzuki DF150, 11 kilo lettere enn Honda BF150 og 17 kilo lettere enn Yamaha F150. Den fysiske størrelsen på motordekselet er også minst blant 150-hesterne på markedet, i følge Mercury. Men til tross for at både vekt og størrelse er mindre enn konkurrentenes, har Mercurys firesylindrede 150-hester størst sylindervolum blant 150-hesterne. Slagvolumet er 3,0 liter i Mercurys nye 150-hester. Til sammenligning er volumet hos nærmeste konkurrent, Suzuki, på 2,87 liter.
Uten turbo
Den nye 150 EFI-motoren har hverken turbo eller ladeluftkjøling, i motsetning til Mercurys 150-hk Verado-modell, som yter samme antall hk til tross for et sylindervolum på magre 1,7 liter. I 150 EFI er moderne teknologi kompensert med godt, gammeldags sylindervolum. Motoren er først og fremst tiltenkt båter mellom 18 og 24 fot og skal dekke alt fra førstegangskjøpere til de mer erfarne brukerne. Verado-motorene skal fortsatt være Mercurys premiumsegment, mens Fourstroke EFI skal være et rimeligere firetaktsalternativ.
Ukjent forbruk
Under Brunswicks presentasjon av nyheten i Italia i juli var ikke drivstofforbruket i fokus. Ingen nøyaktige målinger var så langt utført, men det ble opplyst at forbruket ville ligge på omtrent det samme som konkurrentenes. Inntil motoren er ferdig testet, får vi leve med den konklusjonen.
Nytt opphengsystem
Motoren skal være revolusjonerende med tanke på støy og vibrasjoner. Risting og vibrasjoner fra påhengeren skal være redusert til et minimum med hjelp av et nytt opphengsystem som skiller braketten fra selve motoren med gummilameller. Dermed forplantes ikke motorvibrasjoner fra påhenger til båt i like stor grad som før.
Vedlikeholdet skal være enklere enn på tidligere modeller. Her er det lagt vekt på enkelhet og at brukeren skal kunne gjøre det meste selv. Under motordekselet er det et skilt som viser hva som må gjøres, og hvor ofte. Her er det er også en strekkode som kan leses av med nyere mobiltelefoner. Fra strekkoden vil brukerne bli sendt til en online bruksanvisning med instruksjoner. Mercury har også utviklet et "anti-søle"-system for giroljeskift med tilhørende slange og stuss som skrus i avtapningshullet.
De har også kommet opp med et system som sikrer minimalt med søl under oljefilterskift.
Satser på Europa
Motoren blir presentert for første gang under båtmessa i Genova neste måned. Det er første gang en motornyhet fra Mercury har premiere utenfor USA, så Europa og Midtøsten er utvilsomt et marked Brunswick ønsker å satse sterkere på de neste årene. Motoren er foreløpig blitt priset til 166.000 kroner, men i følge den norske Brunswick-ledelsen vil prisen kunne bli justert noe ned.
Tekniske data Mercury 150 Fourstroke EFI
Effekt i hk (kw):
150(110)
Maks turtall:
5.000-6.000
Motortype
: 4-sylindret rekkemotor
Drivstoffsystem:
Elektronisk innsprøytning EFI
Generator
: 60 amp
Girutveksling:
1.92:1
Vekt:
206 kg
Pris fra:
166.000 kroner
Opplysninger:
(27.09.2011)