Høstrens på dieselmotoren

Se opp for dieselinfluensaen. Den rammer ikke bare dieselbilene, men også båtmotorene.

Publisert Sist oppdatert

Pressemelding fra Lütken & Co. AS

Sot- og andre avleiringer, pluss kondens kan gi driftsforstyrrelser, kostbare reparasjoner og sorte hekker. Toleransene i motorene blir stadig mindre, derfor må oljekretsløpet og drivstoffsystemet holdes rent. Det er ikke optimalt å suge ut motoroljen, for deretter å fylle ren olje inn i en skitten dieselmotor. Etter bare noen få minutters gange er oljen igjen svart.

Rens opp i systemet

Einar Noreng i firmaet Lütken & Co. AS gir deg tips for å holde motoren ren.
Bytt motorolje hvert år/300 timer (det som først inntreffer). Foreta samtidig en innvendig motorrens med Pro-Tec Lubrication System Cleaner og tilsett Pro-Tec Aqua Diesel System Cleaner i tanken.

Motorrensmiddelet fylles i den svarte oljen som er i motoren og som skal byttes (motoren skal ha normal driftstemperatur). Deretter kjøres motoren i ca 15 min før olje og oljefilteret skiftes. På denne måten vil sotavleiringene bli løst opp og følger med spilloljen ut. Særlig viktig er det å få fjernet soten som sitter i ringsporene i stemplene. Denne soten hindrer at stempelfjærene er fleksible og tetter tilstrekkelig mot sylinderveggene. Resultatet er bl.a. tap av kompresjon og i enkelte tilfelle et unormalt høyt oljeforbruk.

Middelet for å rense drivstoffsystemet, Aqua Diesel System Cleaner, tilsettes i drivstofftanken årlig eller hver 300 timer, og/eller direkte i dieselfilteret når dette byttes. Den unike egenskapen til dette middelet er at det, i tillegg til å rense og smøre, også fjerner kondensvannet. Kondens er blitt et økende problem etter at diesel nå blir tilsatt 5-7% biodiesel.  (Båtdiesel er ikke tilsatt biodiesel - red. anm) Biodieselen er hygroskopisk og vil trekke til seg mer fukt (vann). Dermed øker faren for dannelse av ”dieseldyr” (bakterier som formerer seg raskt i skiktet mellom vann og diesel. Disse kan tette drivstofffiltre, etc. Dessuten avgir bakteriene en syre som skaper korrosjon).

Et annet viktig poeng er at avleiringene i innsprøytningsdysene fjernes. Hvis ikke vil forstøvningen av drivstoffet gradvis svekkes. Det oppstår da større dråper som ikke forbrennes skikkelig. Resultatet er blant annet mye dieselrøyk.

Lover kompresjonsøkning

Har motoren et moderne common rail innsprøytningssystem, må man være ekstra påpasselig med det forebyggende vedlikeholdet. Her snakker vi om mekanikk som et finstemt kirkeorgel, sier Noreng, det må simpelthen holdes rent. Havarerer en slik dieselpumpe og dysene snakker vi om en gedigen ”kollekt”.

Typisk resultat etter nevnte renseoperasjoner er en kompresjonsøkning på 4-15%,
reduksjon i røykgassutslipp på 20-60% og en drivstoffreduksjon på 5-10%, i følge Noreng.

Mer info: www.bedre-bil-motor.no


(22.09.2011)