FLIPPER 640 DC scorer bra på design og praktiske løsninger
FLIPPER 640 DC scorer bra på design og praktiske løsninger

Flipper 640 DC – komfortbåten

Flipper håper at 640 DC skal bli volummodellen i sortimentet. Vi har testen den.

Publisert Sist oppdatert

Flipper er i ferd med å skifte ut hele modellprogrammet sitt og skal bare satse på påhengsmotorbåter. Til det har man fått hjelp av den norske konstruktøren Espen Thorup som blant annet har tegnet Nordkapp-modellene. Totalt skal Flipper ta fram 10 nye modeller mellom 5,8 meter og 8,8 meter (19 – 29 fot). Vår testbåt, Flipper 640 DC er en av dem, og produsentene tror dette skal bli volummodellen i programmet. På samme skrog kommer også en hardtop-modell som heter 640 ST og som har et skyvetak.

Vi tester Flipper 640 DC mot Drive 66 DC

UPRAKTISK: Det ser elegant ut, men er veldig upraktisk. Både teaklaminatet og de sotede vinduene som er innfelt på hver side blir glatt når det er vått.
 

Flipper 640 DC er litt kortere enn Drive DC 66, men har for øvrig samme mål og vekt. Til tross for dette er Flipper mye romsligere og har en bedre sosial uteplass. Førerplassen har en riktig bekvem førerstol som er vendbar og passasjerplassen har et sete med flyttbart ryggstøe. Sammen med L-formet sofa akterut kan opp til seks personer sitte behagelig. Vi gir også pluss for behagelig puter og ryggstøer. En smart detalj er åpningen på styrbord side som gjør at man enklere får adkomst til motorbrønn og badestige.

Midt på uteplassen er det et stort stuverom med plass til for eksempel kjøleboks eller ferskvannstank. Sistnevnte er ekstrautstyr, men oppvaskkum med avløp er standard og ligger foran passasjersetet sammen med et nedfellbart bord.

TIL TRE: Under fordekket er det soveplass til tre, og man kan montere toalett under midten.

Fullstappet stuverom

Under den store L-sofaen akterut er det rikelig med stuverom, men mye av plassen er okkupert av andre installasjoner som batteri, servopumpe og fenderholdere.  Det synes vi er en dårlig løsning.

Uteplassen rommer en godt organisert førerplass med god plass til kartplotter og motorinstrumenter. Her er det også hanskerom og koppholder. På babord side av førerplassen er en trapp opp til fordekket. Fordelen med en fast trapp er at den kan benyttes enten døren til lugaren under fordekket er lukket eller åpen. Ulempen er at trappen blir så smal at det er vanskelig å bruke trinnene. Dette er eneste adkomstvei fra uteplass til fordekk og omvendt. Skyvedøren ned til lugaren er fin, for den gir god åpning for enkel adkomst. Fordekket er vi ikke så veldig fornøyd med for her kan det bli såpeglatt i regnvær. Spesielt på teaklaminatet og de store lysventilene i dekket. I tillegg er rekkene for lave, noe som gjør at vi setter minustegn på hele fordekket. Her har design gått på bekostning av brukervennlighet og sikkerhet.

Lugaren rommer et par tometerskøyer og mellom dem kan man montere en porta-potti-do eller pumpetoalett med septiktank. Lysventilene i taket som vi ikke var særlig begeistret for i dekkslayouten gir imidlertid godt med lys i lugaren. I tillegg får man lys gjennom et par sideventiler. Sovekomforten er enkel, men fungerer for en natt eller to.

Bæring akterut

Vi testet Flipper 640 DC med en Mercury Verado 200-hester som er en firetakter med servostyring som standard. Servoen gjør styringen til en lek, men 200 hk er litt ”overkill” og gir ikke så mange ekstra knop i toppfart sammenlignet med en 150-hester. Planingsterskelen er nesten umerkelig, og det skyldes blant annet en slags kjøl som man har laget i den aktre delen av skroget. Den gir en bedre bæring akterut der man har mest tyngde.

Sjøegenskapene er for øvrig meget bra. Båten går stødig og trygt i vannet. Båten var uten trimplan, men savnet av dem var ikke merkbart store. Derimot krever båten finjustering av trimvinkel på motoren for å få de beste sjøegenskapene. Toppfarten havnet på 43,6 knop med en 19 tommers propell og bensinforbruket ligger under literen per nautisk mil ved 28 knops fart. Med en 150-hester hadde vi antagelig ligget på ca. 40 knop i toppfart.

PLUSS

+ komfort på uteplassen
+ gode seter
+ utgang akterut
+ lyst og trivelig i lugaren

MINUS

-glatt fordekk
-for lav pulpit

Powered by Labrador CMS