Ny vannscooterforskrift?

Vannscooterkjøring langt til havs, men forbudt langs kysten. Det er med få unntak Miljøverndepartementets forslag til ny forskrift om vannscooterkjøring.

Publisert Sist oppdatert

Av Hans Due

Departementets forslag er et forsøk på å omgå EUs krav om å oppheve det generelle forbudet i Norge Men i  realiteten er forslaget en kraftig innstramming av de nåværende reglene som gir kommunene adgang til å gi en generell tillatelse til vannscooterkjøring i hele eller deler av kommunen.

I forslaget til ny forskrift for vannscooterkjøring som Miljøverndepartementet nå har sendt ut til en rekke instanser, går departementet inn for at det ikke under noen omstendigheter kan åpnes for vannscooterkjøring i det som departementet definerer som det kystnære beltet, men at det utenfor dette området skal gis tillatelse til kjøring med
vannscooter.

"Kystnært belte"

Det kystnære beltet er av departementet definert som blant i - eller i direkte nærhet av - verneområder, viktige friluftsområder, hytteområder, boligområder, rekreasjonsområder, badeområder, farleden, områder som har utvalgte, truede, viktige eller svært viktige naturtyper, områder som er inntil 1 km fra inngrepsfritt naturområde (INON-område), eller i områder der det kan bli konflikt med yrkesfiske, oppdrettsnæring eller annen næring.

Korridor

For å komme til områder som ikke omfattes av forskriften, kan kommunen peke ut en korridor gjennom det kystnære beltet som vannscooterne kan benytte, og kommunene skal fastsette særlig strenge vilkår i denne korridoren. Departementet lister opp fartsbegrensninger, begrensninger på støynivå, størrelse på motor, tidsbegrensninger pr døgn, antall timer tillatt kjøring per dag, per uke, ukedager versus helg, årstider og sågar at hele ordningen kan oppheves etter en sesong. Korridoren kan kun opprettes dersom det er nødvendig for å komme ut i fritt farvann - altså at det ikke finnes noen annen rimelig mulighet for å komme til tillatt farvann enn å krysse det kystnære beltet.

Av sikkerhetsmessige grunner er det heller ikke ønskelig at det åpnes for vannscootere der det går nyttefartøyer, fritidsbåter eller andre mindre fartøyer, sier departementet i sitt høringsbrev.

Departementet definerer vannscootere som "vannscooterlignende motordrevne mindre fartøyer", og lister opp jetski, motoriserte surfebrett og undervannsscootere i tillegg til det vi normalt oppfatter som vannscooter. Men også  vannmotorsykler og vannmopeder nevnes, hva nå det måtte være, men det er kanskje departmentets definisjon av farkostene som ligner på vannscootere, men som har påhengsmotor i stedet for vannjetfremdrift.

I høringsbrevet sier departementet at det også er andre fartøyer som kan komme inn under definisjonen, for eksempel fartøy med det man kaller "tilsvarende brukerpotensiale uansett motorteknisk fremdriftssystem, for eksempel luftputefartøy". Høringsfristen er satt til 2. juni.

Kart som angir forbudte områder (alle fargede områder, utenom blått hav)

(07.03.2011)