
Vi tester Ryds F588 Duo
20-foteren Ryds F588 Duo byr på trygghet og kjøreglede til folkelig pris.
In 2012, Swedish Ryd took important steps towards the future when they launched their F528 series, where the F-stands for "future line". Although Ryds has long made successful boats, these three models represented both new lines and many new smart solutions. The straight bow and the angular design mean that Ryds now stands quite distinctly from the competition purely design-wise.
Shortly after the launch of F528, the Nimbus Group, which Ryds was a part of, went bankrupt. But new owners came in place in September that year, and it wasn't long before the first drawings of the new F588 series came.
Three editions
Like the F528 series, Ryds F588 also comes in three versions. All have a common hull, but different modular decor. The most affordable is the archipelago yacht F588 Sport with side-mounted steering console. The Walkaround model has a center-mounted steering console, while the Duo model is almost like a bow rider with its double console and large windshield. We have tested all the models, but found the best in the latter. Ryds 588 Duo is, like other new Ryds models, built by assembling two vacuum injected casts. With the modern production methods Ryds user fits the inner liner perfectly in the hull without special adaptation.

Sprek ekvipasje

Mercury-motoren, 150 EFI, er blant markedets aller letteste (206kg), til tross for at den har det største sylindervolumet. Mercyry 150 EFI leverer fraspark så det holder. I hele fartsregisteret har motoren massevis av krefter, og det stopper ikke før Rydsen er oppe i 45 knop. Denne farta takler skroget bra, selv om vi registrerer at aggressiv trimming gir antydninger til unoter. Kombinasjonen av båt og motor er nok derfor på smertegrensen her. Vi har testet båten med 115-hester også. Det er ikke like gøy, men det er et mer fornuftig valg som gir en toppfart på rundt 38 knop.
Båten oppfører seg bra i sjøen, reagerer fint på motortrim, og virker trygg i alle situasjoner.
Høyt fribord med 90 centimeters høyde sørger for at båten oppleves trygg og romslig. Salongen har fint plass til en familie på seks, og det er bra med stuverom til oppbevaring. Putene er imidlertid ikke godt nok festet, og vil blåse av ved aktiv kjøring. En dør mellom konsollene bør også på plass for å skjerme mot fartsvinden, dersom konseptet skal konkurrere med tradisjonelle bowridere.
Fin førerplass

Ergonomien ved førerplass er tilfredsstillende, men vi kunne ønske oss en bedre plassering av dødmannsknappen. Denne er festet under rattet, noe som gjør at den lett kan vikle seg rundt rattstammen. Sitte- og ståstillingen er god, og førerstolen kan reguleres i alle retninger.
Good price The
longest stern, the Swedish 20-footer has two nice bathing platforms, bathing ladder, and water slide. Furthermore, we find solid crossholes both ahead and aft. In short, Ryds has done things properly and neatly aboard the news. The price is not something to say either. Some dealers sell this boat right down to NOK 240,000 with a 115-horse engine. Then you get a lot of boat for the money.
Fakta
CE-kategori: C
Produksjonsland: Sverige
Lengde (meter): 6.25
Bredde (meter): 2.34
Vekt (kg): 740
Dyptgaende (meter): 0.85
Drivstoff (liter): 80
Max. antall personer: 6
Motoreffekt fra (hk): 90.00
Motoreffekt til (hk): 150.00
Motor testbåt: Mercury 150 EFI
- Sylindervolum: 3000
- Antall synlindre: 4
- Effekt (hk): 150.00
- Effekt (kw): 110.00
Toppfart i test (knop): 44.80
Pris testbåt (kr): 319900