Førsteinntrykk: Uttern D57

TRYGG FAMILIEBÅT: Høye innvendige fribord og trygge bevegelsesmuligheter på dekk kjennetegner Uttern D57. Den er også praktisk og nøktern designet, og leveres komplett med blant annet kjøleboks under dørken på uteplassen.
SOVEMULIGHET under dekk. Åpner man lukene i køyebunnen, får man adkomst til et stort stuverom, og i det fremre rommet er det et portabelt toalett som det er sittehøyde nok til å bruke uten større besvær.

Humørsprederen

Man blir i godt humør når man går om bord i Uttern D57: En riktig praktisk og trygg dagsturbåt for familien, komplett utrustet og med gode sjøegenskaper.

Publisert Sist oppdatert

I fjor lanserte Uttern en helt ny linje landstedbåter, og først ute var tvillingparet D62 og T62, henholdsvis en daycruiser og en bowrider bygget på samme skrog. Så kom skjærgårdsjeepen S62. Nytt for modellåret 2013 er D57 og T57, som er basert på den samme tankegangen om å bygge trygge og familievennlige båter, komplett utrustet til en rimelig penge. Og heller ikke denne gangen skuffer Uttern, som har levert en svært trivelig, velkjørende og velutstyrt DC-båt til hyggelig pris. Utenfor Skandinavia vil båten bli solgt under navnet Active 595 Cabin.

Vi testet båten med den nye Mercury Four Stroke 150, men båten er tilgjengelig med motorer fra 100 til 150 hk i ulike varianter. 150-hesteren yter det gode skrog full rettferdighet. Den kompakte D57 er en fornyelse å kjøre, myk og familievennlig, med en ubetydelig planingsterskel, godt og sikkert grep i svingene og tørr gange.

FAMILIEBÅT: Høye innvendige fribord og trygge bevegelsesmuligheter på dekk kjennetegner Uttern D57. Den er også praktisk og nøktern designet, og leveres komplett med blant annet kjøleboks under dørken på uteplassen.

FAKTA UTTERN D57

CE-kategori:C
Produksjonsland:Polen
Lengde i meter:5,65
Bredde i meter:2,29
Dyptgående i meter:0,80
V-bunn i grader:18
Vekt tørr båt i kg:920
Drivstoff i liter:110
Max antall personer:6
Motoreffekt fra-til i hk:100-150
Motor testbåt:Mercury Four Stroke
- Sylindervolum3.000 ccm
- Antall sylindre4
- Effekt i hk (kw)150 (110,3)
Toppfart i test i knop:40,6
Pris fra i kroner:315.000,-
Pris testbåt i kroner:357.000,-
Opplysninger: www.uttern.com

Trygg uteplass

Til å være en daycruiser uten dollbord, er Uttern D57 ekstremt enkel å bevege seg rundt på, ikke minst takket være et flatt fordekk med solid siderekke og pulpit, bred trapp og åpning gjennom vindskjermen, brede, flate trinn i og rundt motorbrønnen, og ikke minst høyt innvendig fribord.

Uteplassen er enkelt organisert med to stoler i fartsretningen som kan vendes mot et bord slik at man sammen med akterbenken får en hyggelig sittegruppe. Aktenfor sofaryggen er det en stor og praktisk kalesjegarasje, og lokket på denne er helt flatt og fungerer som et trinn når man skal om bord eller ned i motorbrønnen. Alle lukene har et låsebeslag som automatisk fester lukene når de lukkes. En ypperlig løsning. Også putene har en praktisk og smart festeanordning. Badeplattformen rundt motoren har flate fine trinn som gjør det enkelt å beveg seg rundt motor, eller sette seg der etter en dukkert. I motorbrønnen er det tre bra taukasser under hengslede lokk, samt en badestige som man enkelt får ut når man ligger i vannet.

Under aktersofaen er det et stort stuverom med adkoms til et (dårlig festet) batteri, hovedstrømsbryter og fireport ned til bensintanken. Bensintanken er litt vanskelig tilgjengelig, men det er mulig å få den ut dersom man fjerner en fastskrudd dørkplate.

Velutstyrt

Med sine Uttern-modeller følger Brunswick opp den gamle forretningsfilosofien som Uttern ble bygd opp på: Å levere komplette båter. Et eksempel på dette ser man når man åpner den store dørkluken mellom fører- og passasjerplass hvor det er et stuverom med en 12 volt kjøleboks og fast plass for bord og bordsøyle.

Førerplassen er komfortabel, og stolen kan justeres i lengden, har oppvippbar lårpute og kan vendes mot aktersofaen. Konsollen er ryddig og har plass til en liten kartplotter, her er koppholder og 12 volt uttak, og en liten hylle med plass til småsaker i akterkant. Motorinstrumenteringen er oversiktlig, og her er også plass til å montere en stereo. Vindskjermen er forsynt med vindusvisker på førersiden.

På babord side, foran passasjerplassen, er det inngang til lugaren forut. Lukeløsningen er solid med kraftige terser. I lugaren er det fullt mulig å foreta en overnatting eller to, og her er lys oppunder dekk samt en luke i dekket som gir frisk luft. Luken skal også kunne være rømningsvei, men til det formålet egner den seg kun for barn.

Under køya i akterkant åpner man enkelt opp et stort stuverom som gir et dørknivå ekstra, og dermed er det klappet og klart for sette seg ned på det portable toalettet som også finnes her.

Båtens lanterneføring består av to sidelanterner montert godt beskyttet på baugen, samt en akterlanterne på stang. Uttern D57 er forsynt med fire gode kryssholdt pluss litt skrøpeligere fenderfester.