HYGGEBÅT: For en drøy halv million kroner kan du farte rundt mellom holmer og skjær i komfortable Rinker 246 Cap Captiva.
HYGGEBÅT: For en drøy halv million kroner kan du farte rundt mellom holmer og skjær i komfortable Rinker 246 Cap Captiva.

Amerikaner med dametekke

Rinker 246 CC er båten som appellerer til damene. Den ser lekker ut, og byr på mye komfort, men også noen litt klossete løsninger.

Publisert Sist oppdatert

Se bildeserie nederst i artikkelen

Kjøper man en amerikansk Rinker gjør man det ikke fordi det er en praktisk båt tilpasset nordiske forhold. Med Rinker går man for komfort, luksus, og en liten smule show off-faktor. Båten har en del løsninger som gjør at den passer best som en dagsturbåt for de deilige soldagene vi dessverre ikke har alt for mange av i dette landet.

For eksempel innbyr den store solsengen akter på masse komfort og god plass. Her ligger man meget behagelig etter oppankring i naturhavna. En oppvippbar pute på babord side sørger for at liggestillingen blir behagelig. Denne puta er ikke standard, men de to tusen kronene den koster er vel investerte penger, både praktisk og estetisk. Når puta er vippet opp får man også en god passasje fra salong til badeplattform.

"Amerikanske" løsninger

Salongen i Rinker 246 CC er også forbilledlig. Ord som "mykt" og "komfortabelt" er meget beskrivende. Det er også en svært sosial salong der mange personer sitter behagelig rundt bordet med massevis av Budweiser-holdere (Høytalere og koppholdere har denne båten mer enn nok av). Et minus er at man ikke ser over baugen når man sitter i salongen.

SOVEKUPÉ: Det er mulig å sove et par netter om bord i Rinkere 246CC, men noen utpreget overnattingsbåt er det ikke
SOVEKUPÉ: Det er mulig å sove et par netter om bord i Rinkere 246CC, men noen utpreget overnattingsbåt er det ikke

Så har vi disse litt typisk amerikanske løsningene, som teppe på dørken og miles-måler sentralt plassert på dashbordet. Teppet er for så vidt ikke noe problem. Det kan enkelt kneppes av og fjernes, om ønskelig. Samtidig er det ganske deilig å ha det på, så lenge man er påpasselig med å ikke trå ombord med våte og skitne føtter. Den store miles-måleren er upraktisk (så sant du ikke er en racer på hoderegning og deler antallet miles på 0,867 for å få knop), i og med at måleenheten er ganske fjernt fra det vi er vant med.

Samtidig stjeler instrumentet det meste av plass som kunne vært brukt til kartplotter. I Rinkeren er det så godt som umulig å plassere noen kartplotter på en god måte. Det måtte i så fall være en mobil enhet montert med sugekopp på ruta i vindskjermen eller en liten kartplotter på brakett. Hjørneputa i salongen er også litt typisk amerikansk. I stedet for borrelås eller knapper har den en tre centimeter lang metallstang som skal træs inn i et hull i sofaen. En oppvippbar pute med borrelås ville vært en langt mer praktisk løsning. Trinnene opp til fordekket er noe høye, og pulpiten er lukket, noe som gjør ombordstigning unødvendig vanskelig. Lokk fremfor luker er foretrukket for stuverommene under salongen. Ikke særlig enkelt og praktisk, selv om rommene er forholdsvis romslige.

Lugaren gir grei overnattingsplass for to personer. En familie på tre vil også klare å overnatte her for et par dager. Men noen utpreget overnattingsbåt er ikke dette. Dette fordi den blant annet mangler bysseløsning, og stuveplass under dekk. Et Porta-potti-toalett er riktignok på plass, skjult av ileggsplata til køya.

Godt skrog

Til tross for noen upraktiske løsninger er båten godt skrudd sammen. Det merkes når vi får den 2300 kilo tunge båten opp i plan, via en minimal planingsterskel. Her er det ingen risting, og V8-eren fra Mercruiser laget ekte godlyd fra Statene. Det høres ut som et småfly er på vei inn for landing når Rinkeren kommer susende mellom holmene i 40 knop. Båten henger godt med i svingene og tar sjøen på en utmerket måte.

Dette er en skikkelig komfortcruiser der man har bra kjørestilling både stående og sittende. Dashbordet er litt som i bilen til Batman, fullt av fancy instrumenter. Greit nok, men vi skulle som nevnt gjerne hatt plass til en plotter fremfor miles-måler. Pluss for koppholder og praktisk stuvehylle under rattet. Adkomsten til motorrommet er god. Her er det enkelt tilgang peilepinne og filtre.

Fakta

CE-kategori: C

Produksjonsland: USA

Lengde (meter): 7.97

Bredde (meter): 2.59

Lengde (fot): 26.00

V-bunn (grader): 21.00

Vekt (kg): 2291

Drivstoff (liter): 322

Max. antall personer: 9

Motoreffekt fra (hk): 260.00

Motoreffekt til (hk): 430.00

Motor testbåt: Mercuiser 5,0 MPI B3

- Sylindervolum: 5000

- Antall synlindre: 8

- Effekt (hk): 260.00

- Effekt (kw): 194.00

Toppfart i test (knop): 40.00

Pris testbåt (kr): 602314

Opplysninger: www.navismarine.no

Powered by Labrador CMS