Nr 10 2012

Førsteinntrykk: Viksund 395 St Cruz

Flaggskip i havn: Viksund går mot strømmen både i størrelse og løsninger når de nå lanserer sin lenge ventede toppmodell – 395 St Cruz.

Publisert Sist oppdatert

TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN

 

Etter en særdeles lang produktutviklingsperiode, har Viksund kommet i mål med sitt over 12 meter lange flaggskip – 395 St Cruz. Produsenten startet utviklingen allerede i 2007, og i 2008 var formene under bygging i England. En konkurs senere, og i et fortsatt turbulent marked, har Viksund lykkes å fullføre sin storsatsning. 395 St Cruz er blitt et mektig fartøy, og den første norskbygde båten med Mercruisers pod-baserte Zeus-system. Rett nok hadde Askeladden Commuter 11 det samme, men den var bygget i Slovenia. Den 13 tonn tunge båten oppnår en toppfart på drøye 37 knop med full ferielast, men under testkjøring har produsenten sett 39-tallet. Kanskje mest av teoretisk interesse i en familiebåt det siste, men faktum er at skrog og fremdriftsløsning ser ut til å fungere meget bra.

Flere etasjer

Den store tendensen innenfor nordisk båtdesign de siste årene har vært mest mulig på én flate – flush dørk og enkel flyt gjennom hele båten. Dessuten har man prioritert en stor sosial sittegruppe, stor bysse, romslig bad med dusjmulighet og store lugarer. På visse områder følger Viksund strømmen med sin nye modell, mens de på andre områder har valgt utypiske løsninger i forhold til de nærmeste konkurrentene.

Akterdekket er stort og romslig, og bakveggen kan åpnes helt slik at man får en flytende overgang mellom aktersalong, bysse og akterdekk. Aktersalongen består av to relativt plasskrevende lenestoler samt en L-sofa rundt et bord. På babord side er det en meget innholdsrik bysse med mye bra stuveplass og arbeidsplass på nivå med hva man finner i en liten leilighet. Så har Viksund tatt et grep for å få mer plass i lugarene under dekk, og hevet førerplassen og en sittegruppe vis-á-vis et nivå høyere. Dermed får passasjerene førsteklasses komfort under ferden, men ulempen er nivåforskjellene samt at man får to litt trange salonger fremfor en stor og sosial variant. Førerplassen fungerer meget bra, og er ergonomisk førsteklasses utformet.

Det er nede under dekk at verden utfolder seg i Viksund 395 St Cruz. Her er det det tre lugarer, alle meget romslige. Av stikklugarene er det styrbord lugar som tiltalte oss mest, med to separate køyer og en romslig omkledningsavdeling i forkant. I alle lugarene er det særdeles rikelig med skap og stuveplass. Lugaren på babord side har en dobbelkøye, men inngangen til det laveste dørknivået bør justeres noe for å få en bedre adkomst. De tre separate lugarene byr seks mennesker på høy bokomfort. Gjestene har et eget fullverdig toalettrom på styrbord side, mens hovedlugaren forut har et bad av anselige dimensjoner. Hovedlugaren forut har stuveplass og skap i overflod, og en king-size midtstilt dobbelkøye. De fleste steder i båten er ståhøyden to meter eller mer.

Hvordan virker den?

Bortsett fra nivåforskjellene, og det faktum at man har to små salonger fremfor en romslig og sosial, har båten en herlig og komfortabel soveavdeling med meget bra toalettfasiliteter under dekk. Den virkelig sosiale plassen på 395 St. Cruz, er flybridgen. Her er det en U-sofa rundt et bord lengst akter, tre-fire sitteplasser i fartsretningen samt en langsgående benk foran utebyssa på babord side.

Vår testbåt var motorisert med to Cummins QSB 5,9L på 480 hk hver. Det gir en total effekt på 960 hester som driver båten opp i en toppfart på drøye 37 knop med god ferielast. Da har båten et deplasement på ca 14 tonn. Pod-systemet Zeus, med joystick-manøvrering, har ikke hatt noe volumsalg her i landet. Installasjonen i 395 St. Cruz viste seg under vår prøvetur å by på de samme kvalitetene som vi har erfart under tidligere tester – nemlig en imponerende manøvrerbarhet og ikke minst krefter i overflod. Viksund forventer imidlertid de fleste kundene vil velge dobbel installasjon og strake aksler siden Zeus-systemet er ekstremt fordyrende.

Skroget er godt balansert og byr ikke på noen overraskelser. Planingsterskelen er marginal, og hele konstruksjonen virker meget kompakt og godt sammenskrudd. Motorrommet på prototypen som vi prøvekjørte, står foran en opprydding, ikke minst med tanke på adkomst til de ulike installasjonene. Et bedre lukearrangement på akterdekket står derfor på utviklingsplanen til Viksund. Nivået på organisering, adkomst og teknisk kvalitet i motorrommet ligger langt under søsterskipene 335 og 340 St. Cruz. Her har produsenten en jobb å gjøre for å få nivået opp på kommende eksemplarer.

FAKTA: VIKSUND 395 St. Cruz

 

CE-kategori:

B

Produksjonsland:

Norge

Lengde i meter:

12,63

Bredde i meter:

4,20

Dyptgående i meter:

1,00

V-bunn i grader:

Kommer

Vekt tørr båt i kg:

13.000

Drivstoff i liter:

1.200

Max antall personer:

Kommer

Motoreffekt fra-til i hk:

600-950

Motor testbåt:

2xCummins QSB 5,9

- Sylindervolum

5.900 ccm

- Antall sylindre

6

- Effekt i hk (kw)

480 (352)

Toppfart i test i knop:

37

Pris fra i kroner:

3.800.000,-

Pris testbåt i kroner:

4.500.000,-

Opplysninger:

www.viksund.no

Powered by Labrador CMS