Nr 1 2013

Test: Quicksilver Activ 705 Cruiser

Quicksilver Activ 705 Cruiser har vesentlig høyere bokomfort enn mange av sine nærmeste konkurrenter. Men det skrangler mye i interiøret, og lydisolderingen er ikke dimensjonert for en bensin innenbordsmotor som i testbåten. Her er det påhengsmotor som gjelder.

Publisert Sist oppdatert

 

TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN

Med sin Quicksilver Activ 705 Cruiser, som har vært på markedet et års tid, har den Brunswick-eide produsenten forfulgt et nytt formspråk og laget en styrhusbåt med et romslig akterdekk, stor badeplattform og et beboelig indre, i større grad enn mange konkurrenter i samme størrelse. Båten tilbys både med utenbordsmotor, og innenbords diesel og bensin. Felles for alle motoralternativene er at de er stemplet Mercury og Mercruiser. Vårt testeksemplar var motorisert med en Mercruiser 4.3L MPI (bensin) og i så måte en sjelden kombinasjon i det norske kystlandskapet. Vi formoder at utenbordsmotor vil være det mest aktuelle alternativet for denne båten. Dekkslayout og skrog er imidlertid det samme, uansett hvilket motoralternativ man velger.

Sjøegenskaper

Selv med hytta og tyngdepunkt relativt langt fremme, har båten en ganske bratt planingsterskel. Skroget er iøynefallende, og sett forfra får man trifoil-assosiasjoner så det holder. Hele forskipet er butt og bredt, og formodentlig ganske hard i mye motsjø. Fordelen med denne “firkantede” fasongen er maksimal utnyttelse av plassen innvendig. Planingsterskelen er ganske plagsom, men verre er det at føreren må strekke hals hele tiden for å se over konsollen når båten går i plan og man sitter på førerbenken.

Bensinversjonen hadde dessuten et bedrøvelig lydnivå, med hele 93 dBA ved toppfart – noe som er ni dBA høyere enn kravet til en industriarbeidsplass. I kombinasjon med en hel del skramling fra interiøret går det ikke lang tid før man er ør i hodet. Båten legger seg lett over ved sidevind og trenger der for trimflaps som standard. Vi ser svært få argumenter for å velge en innenbordsmotor i denne typen båt, og i særdeleshet bensin. Påhenger, enten 150 eller 200 hk, vil være langt å foretrekke.

Uteplassen

Active 705 Cruiser har en tradisjonell layout. På akterdekket er det en L-sofa på akterdekket og mulighet til å flytte salongbordet i styrhuset ut. Sofaryggen utgjør også større deler av akterspeilet. Ryggen er fast og trukket i putestoff. Vi er usikre på hvor holdbart dette er over tid. Sofaryggen er hengslet på babord side slik at man får en port ut på badeplattformen. Plattformen er riktig romslig med en badestige på babord side som man enkelt får ut når man ligger i vannet. Båten har totalt seks kryssholt.

Man kan bevege seg frem på fordekk via dollbord på hver side av hytta, og både utvendig rekke og håndrekke på styrhustaket er på plass. I fordekket er det en dreggkasse og ankerrulle som standard. Båten er tilpasset Skandinavia med baugåpning i rekka.

I akterdekket er det en stor luke med gassløftere i dørken som gir adkomst til en rotasjonsstøpt bensintank som savnet et skikkelig mannlokk. I forkant av rommet har hovedstrømbryter og sikringspanel fått en ganske uhensiktsmessig plassering. Luken har dessuten kun én luketers, og dreneringskanten rundt luka er nokså lav. Vi noterer to skikkelige terser på ønskelisten.

Dekket er godt drenert med to store lenseåpninger.

Salong

Interiørlayouten følger en kjent oppskrift, med noen særegenheter. På babord side er det en liten bysse, og på styrbord side en sittegruppe rundt et bord aktenfor førerplassen. Under passasjersetet på babord side er det et kjøleskap. Sittegruppen rundt bordet er grei nok for to personer, muligens med tillegg av to yngre gaster. Men til fire voksne blir den for trang. Ryggen på førersetet må flyttes dersom man vil sitte fire rundt bordet. Både den fremre benken står på en støpt kasse som er en del av innerlineren. I denne er det stuverom med adkomst via et lokk under seteputa. Setet på passasjersiden er en støpt modul med en pute på toppen. For å få ekstra avsettingsplass i byssa, fjerner man seteputa. Ved hjelp av ifyllingsplater kan sittegruppen i salongen konverteres til en køye.

Belysningen består av tre downligths i hardtoptaket. Begge sidevinduene kan åpnes i tillegg til den store akterdøra. På hver side av styrhuset er det stuveplass inn under dollbordet. Foran passasjerplassen er det en oppbevaringslomme i netting, pluss plass på toppen. Det er rikelig med koppholdere både ved passasjer- og førerplass.

Førerposisjon

På styrbord side, forenom sittegruppen, kan man velge om man vil stå eller sitte og kjøre. Rattet er nemlig vinklet 90 grader. Ergonomien er fullt godkjent, med grei plassering av både ratt og spak. Den enkle, men likevel funksjonelle konsollen, har plass til en 8’’ kartplotter i siktlinjen med oversiktlig motorinstrumentering på hver side. Frontrutene forsynt med to skikkelige viskere på parallellarm. Dessuten er førerkonsollen utrustet med praktiske komfortdetaljer som 12 volt uttak og koppholdere.

Hovedlugar

Under fordekk forut er det en liten lugar med en L-køye. Det er mulig å sove to personer her, selv om bredden er beskjedne 100 cm. I benkene under køya er det store stuverom. Belysningen består av to downlights samt en dekksluke som åpnes i forkant, ikke akterkant slik vi foretrekker. På skottet mot førerplassen er det en luke som gir adkomst til det elektriske anlegget. Installasjonen er ryddig og bra oppklamret.

En kryssfinérskive i dørken fører ned til bunnen hvor det er montert en lensepumpe og en septikpumpe, samt adkomst til to skroggjennomføringer. Begge er forsynt med doble slangeklemmer etter boka.

Byssa

Byssebenken på babord side, vis-á-vis salongen, er utrustet for å kunne tilberede enkle måltider. I benken er det en vask med kaldt vann, og ved siden av denne plass til et portabelt kokeapparat. Dessuten inneholder benken et rimelig stort skap med noen i hyller i. Via via kryssfinerskriver i dørken har man tilgang til et stuverom samt septiktank. Inn under sofabenken på er det et rom med plass til bord og bordsøyle.

Toalettrom

Båten har et separat toalettrom på styrbord side. Det har sittehøyde og inneholder kort og godt et sjøvannstoalett. Belysningen består av en lampe oppunder dekk og et koøye som kan åpnes. Absolutt tilstrekkelig for et toalettbesøk, men børste tennene og vaske hendene må man gjøre i bysse.

Motorrom

I innenbordsversjonen med drev som vi har testet, har man adkomst til motorrommet via en luke i aktersofaen. De holdes oppe av gassløftere. Ved å løfte ut de løse oppbevaringskassene i rommene på hver side, får man god adkomst også til motorens sider. I motorrommet er det montert en elektrisk lensepumpe i bunnen, men ikke noe trau under motoren som skiller lenseområdet. Automatisk brannslukker er også på plass. På hver side av motoren sitter batteriene (to stykk totalt) i en kasse. Ingen av disse var skikkelig festet i testbåten. Ferskvannspumpe og vanntank er montert temmelig vanskelig tilgjengelig lengst akter i motorrommet på babord side.

TESTFAKTA QUICKSILVER ACTIV 705 CRUISER

KONKLUSJON:

Produsenten har markert seg med helt nytt design på sin Activ-serie, og 705 Cruiser er iøynefallende. Den har mye innvendig plass sammenlignet med konkurrentene, men den lave prisen reflekteres i opplevelsen når man kjører båten i sjø: Billig. Det skramler mye, støynivået er voldsomt, skyvevinduene i siden er tynne, og porten ut på badeplattformen er en tungvinn historie trukket med stoff som neppe holder seg bra over tid, den tredelte akterdøren lar seg ikke feste i en fornuftig posisjon når man vil kjøre med den åpen, og batteriene kunne slenge veggimellom i motorrommet.

PLUSS

+ Rimelig

+ Mye plass

+ Førerplassen

MINUS

  • Aktersofaen
  • Støynivå
  • Løse innredningsdetaljer

SPESIFIKASJONER

Største lengde:

7,05 Meter

Skroglengde:

6,80 Meter

Største bredde:

2,48 Meter

Vekt tørr båt:

2.501 Kg

Vekt fullastet båt:

3.413 Kg

Største dyptgående fullastet:

0,90 Meter

Kapasiteter i liter

 

  • Ferskvann:

45

  • Drivstoff:

220

MOTOR OG FREMDRIFT

Motorfabrikat:

Mercruiser

Modellbetegnelse:

4.3L MPI

Årsmodell:

2012

Drivstofftype:

Bensin

Ytelse ahk:

220

Ytelse kW:

164

Antall sylindere:

6

Max turtall ihht produsent:

4.880

Type fremdrift:

 

Propeller:

Alpha

- materiale:

Aluminium

- stigning i tommer:

16x16

- antall blad:

3

ELEKTRISK ANLEGG

Batteribank                  

 

- type og størrelse:  

Forbruk 110 Ah

Start 75 Ah

- antall standard:

1xforbruk

1xstart

- antall testbåt:

Som standard

Ladespenning forbruk i volt¹):                             

14,3

Ladespenning start i volt¹): 

14,4

¹) Anbefalt ladespenning: 14,4 volt

 

MÅL I CM

Dollbord, bredde:

15

Uteplass akter:

195x110

Badeplattform:

235x110

Arbeidshøyde byssebenk:

75

Ståhøyde

 

  • i salong:

203

  • i byssa:

203

  • ved førerplass:

195

  • hovedlugar:

127

  • toalett:

118

Køyemål

 

  • hovedlugar:

100x220

  • stikkøye i salong:

90x190

Akterdør

 

  • bredde:

90

  • terskelhøyde:

12,5

 

CE-MERKING

                               I ORDEN        MANGELFULLT

Designkategori:                C

HIN-nummer:                    OK            

Samsvarserklæring:             OK            

Brukerhåndbok:                 OK            

FRA CE-SKILTET

Max antall personer:           8

Max antall pers. og last i kg: 676 kg

Max motorstyrke:               164 kW/220 Hk

 

TESTRESULTAT

Turtall (omdr./min)

Fart (i knop)

Støy (i dBA)

4.900

32,5

93

4.400

30,5

86

3.900

25,4

85

3.400

21,5

84

2.900

15,0

79

2.400

10,5

76

1.900

7,5

71

1.400

6,2

70

800

3,0

65

 

TESTBETINGELSER

Temperatur

 

- Luft:

13˚C

- Sjø:

10˚C

Vindstyrke:

2-5 m/sek

Tankinnhold ved test

 

- Diesel:

220 liter

- Ferskvann:

0 liter

- Septik:

0 liter

Antall personer om bord:

1

UTSTYR

BESKRIVELSE

STANDARD

EKSTRA

I TESTBÅT

Baugpropell

 

X

 

Elektrisk ankervinsj

 

X

X

Landstrøm

 

X

X

Sjøvannstoalett

 

X

X

Plotter 7’’

X

 

X

Bord

X

 

X

Trykkvann

X

 

X

Kalesje

 

X

 

Puter på akterdekk

 

X

X

Dusj på badeplattform

X

 

X

Dieselvarmer

-

-

-

 

PRIS OG OPPLYSNINGER

Pris fra (inkl. avg.)

457.100 Kroner

Pris testet båt (inkl. avg.)

559.080 Kroner

Konstruktør:

Quicksilver Team

Produksjonsland:

Polen

Ytterligere opplysninger:

www.brunswick.no

KONKURRENTENE

Beneteau Antares 7.50         Testet i BM ?/2010

Jeanneau Merry Fisher 8        Testet i BM ?/2011

Powered by Labrador CMS