Nr 1 2013
Test: Quicksilver Activ 705 Cruiser
Quicksilver Activ 705 Cruiser har vesentlig høyere bokomfort enn mange av sine nærmeste konkurrenter. Men det skrangler mye i interiøret, og lydisolderingen er ikke dimensjonert for en bensin innenbordsmotor som i testbåten. Her er det påhengsmotor som gjelder.
TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN
Med sin Quicksilver Activ 705 Cruiser, som har vært på markedet et års tid, har den Brunswick-eide produsenten forfulgt et nytt formspråk og laget en styrhusbåt med et romslig akterdekk, stor badeplattform og et beboelig indre, i større grad enn mange konkurrenter i samme størrelse. Båten tilbys både med utenbordsmotor, og innenbords diesel og bensin. Felles for alle motoralternativene er at de er stemplet Mercury og Mercruiser. Vårt testeksemplar var motorisert med en Mercruiser 4.3L MPI (bensin) og i så måte en sjelden kombinasjon i det norske kystlandskapet. Vi formoder at utenbordsmotor vil være det mest aktuelle alternativet for denne båten. Dekkslayout og skrog er imidlertid det samme, uansett hvilket motoralternativ man velger.
Sjøegenskaper
Selv med hytta og tyngdepunkt relativt langt fremme, har båten en ganske bratt planingsterskel. Skroget er iøynefallende, og sett forfra får man trifoil-assosiasjoner så det holder. Hele forskipet er butt og bredt, og formodentlig ganske hard i mye motsjø. Fordelen med denne “firkantede” fasongen er maksimal utnyttelse av plassen innvendig. Planingsterskelen er ganske plagsom, men verre er det at føreren må strekke hals hele tiden for å se over konsollen når båten går i plan og man sitter på førerbenken.
Bensinversjonen hadde dessuten et bedrøvelig lydnivå, med hele 93 dBA ved toppfart – noe som er ni dBA høyere enn kravet til en industriarbeidsplass. I kombinasjon med en hel del skramling fra interiøret går det ikke lang tid før man er ør i hodet. Båten legger seg lett over ved sidevind og trenger der for trimflaps som standard. Vi ser svært få argumenter for å velge en innenbordsmotor i denne typen båt, og i særdeleshet bensin. Påhenger, enten 150 eller 200 hk, vil være langt å foretrekke.
Uteplassen
Active 705 Cruiser har en tradisjonell layout. På akterdekket er det en L-sofa på akterdekket og mulighet til å flytte salongbordet i styrhuset ut. Sofaryggen utgjør også større deler av akterspeilet. Ryggen er fast og trukket i putestoff. Vi er usikre på hvor holdbart dette er over tid. Sofaryggen er hengslet på babord side slik at man får en port ut på badeplattformen. Plattformen er riktig romslig med en badestige på babord side som man enkelt får ut når man ligger i vannet. Båten har totalt seks kryssholt.
Man kan bevege seg frem på fordekk via dollbord på hver side av hytta, og både utvendig rekke og håndrekke på styrhustaket er på plass. I fordekket er det en dreggkasse og ankerrulle som standard. Båten er tilpasset Skandinavia med baugåpning i rekka.
I akterdekket er det en stor luke med gassløftere i dørken som gir adkomst til en rotasjonsstøpt bensintank som savnet et skikkelig mannlokk. I forkant av rommet har hovedstrømbryter og sikringspanel fått en ganske uhensiktsmessig plassering. Luken har dessuten kun én luketers, og dreneringskanten rundt luka er nokså lav. Vi noterer to skikkelige terser på ønskelisten.
Dekket er godt drenert med to store lenseåpninger.
Salong
Interiørlayouten følger en kjent oppskrift, med noen særegenheter. På babord side er det en liten bysse, og på styrbord side en sittegruppe rundt et bord aktenfor førerplassen. Under passasjersetet på babord side er det et kjøleskap. Sittegruppen rundt bordet er grei nok for to personer, muligens med tillegg av to yngre gaster. Men til fire voksne blir den for trang. Ryggen på førersetet må flyttes dersom man vil sitte fire rundt bordet. Både den fremre benken står på en støpt kasse som er en del av innerlineren. I denne er det stuverom med adkomst via et lokk under seteputa. Setet på passasjersiden er en støpt modul med en pute på toppen. For å få ekstra avsettingsplass i byssa, fjerner man seteputa. Ved hjelp av ifyllingsplater kan sittegruppen i salongen konverteres til en køye.
Belysningen består av tre downligths i hardtoptaket. Begge sidevinduene kan åpnes i tillegg til den store akterdøra. På hver side av styrhuset er det stuveplass inn under dollbordet. Foran passasjerplassen er det en oppbevaringslomme i netting, pluss plass på toppen. Det er rikelig med koppholdere både ved passasjer- og førerplass.
Førerposisjon
På styrbord side, forenom sittegruppen, kan man velge om man vil stå eller sitte og kjøre. Rattet er nemlig vinklet 90 grader. Ergonomien er fullt godkjent, med grei plassering av både ratt og spak. Den enkle, men likevel funksjonelle konsollen, har plass til en 8’’ kartplotter i siktlinjen med oversiktlig motorinstrumentering på hver side. Frontrutene forsynt med to skikkelige viskere på parallellarm. Dessuten er førerkonsollen utrustet med praktiske komfortdetaljer som 12 volt uttak og koppholdere.
Hovedlugar
Under fordekk forut er det en liten lugar med en L-køye. Det er mulig å sove to personer her, selv om bredden er beskjedne 100 cm. I benkene under køya er det store stuverom. Belysningen består av to downlights samt en dekksluke som åpnes i forkant, ikke akterkant slik vi foretrekker. På skottet mot førerplassen er det en luke som gir adkomst til det elektriske anlegget. Installasjonen er ryddig og bra oppklamret.
En kryssfinérskive i dørken fører ned til bunnen hvor det er montert en lensepumpe og en septikpumpe, samt adkomst til to skroggjennomføringer. Begge er forsynt med doble slangeklemmer etter boka.
Byssa
Byssebenken på babord side, vis-á-vis salongen, er utrustet for å kunne tilberede enkle måltider. I benken er det en vask med kaldt vann, og ved siden av denne plass til et portabelt kokeapparat. Dessuten inneholder benken et rimelig stort skap med noen i hyller i. Via via kryssfinerskriver i dørken har man tilgang til et stuverom samt septiktank. Inn under sofabenken på er det et rom med plass til bord og bordsøyle.
Toalettrom
Båten har et separat toalettrom på styrbord side. Det har sittehøyde og inneholder kort og godt et sjøvannstoalett. Belysningen består av en lampe oppunder dekk og et koøye som kan åpnes. Absolutt tilstrekkelig for et toalettbesøk, men børste tennene og vaske hendene må man gjøre i bysse.
Motorrom
I innenbordsversjonen med drev som vi har testet, har man adkomst til motorrommet via en luke i aktersofaen. De holdes oppe av gassløftere. Ved å løfte ut de løse oppbevaringskassene i rommene på hver side, får man god adkomst også til motorens sider. I motorrommet er det montert en elektrisk lensepumpe i bunnen, men ikke noe trau under motoren som skiller lenseområdet. Automatisk brannslukker er også på plass. På hver side av motoren sitter batteriene (to stykk totalt) i en kasse. Ingen av disse var skikkelig festet i testbåten. Ferskvannspumpe og vanntank er montert temmelig vanskelig tilgjengelig lengst akter i motorrommet på babord side.
TESTFAKTA QUICKSILVER ACTIV 705 CRUISER
KONKLUSJON:
Produsenten har markert seg med helt nytt design på sin Activ-serie, og 705 Cruiser er iøynefallende. Den har mye innvendig plass sammenlignet med konkurrentene, men den lave prisen reflekteres i opplevelsen når man kjører båten i sjø: Billig. Det skramler mye, støynivået er voldsomt, skyvevinduene i siden er tynne, og porten ut på badeplattformen er en tungvinn historie trukket med stoff som neppe holder seg bra over tid, den tredelte akterdøren lar seg ikke feste i en fornuftig posisjon når man vil kjøre med den åpen, og batteriene kunne slenge veggimellom i motorrommet.
PLUSS
+ Rimelig
+ Mye plass
+ Førerplassen
MINUS
- Aktersofaen
- Støynivå
- Løse innredningsdetaljer
SPESIFIKASJONER
Største lengde: | 7,05 Meter |
Skroglengde: | 6,80 Meter |
Største bredde: | 2,48 Meter |
Vekt tørr båt: | 2.501 Kg |
Vekt fullastet båt: | 3.413 Kg |
Største dyptgående fullastet: | 0,90 Meter |
Kapasiteter i liter |
|
| 45 |
| 220 |
MOTOR OG FREMDRIFT
Motorfabrikat: | Mercruiser |
Modellbetegnelse: | 4.3L MPI |
Årsmodell: | 2012 |
Drivstofftype: | Bensin |
Ytelse ahk: | 220 |
Ytelse kW: | 164 |
Antall sylindere: | 6 |
Max turtall ihht produsent: | 4.880 |
Type fremdrift: |
|
Propeller: | Alpha |
- materiale: | Aluminium |
- stigning i tommer: | 16x16 |
- antall blad: | 3 |
ELEKTRISK ANLEGG
Batteribank |
|
- type og størrelse: | Forbruk 110 Ah Start 75 Ah |
- antall standard: | 1xforbruk 1xstart |
- antall testbåt: | Som standard |
Ladespenning forbruk i volt¹): | 14,3 |
Ladespenning start i volt¹): | 14,4 |
¹) Anbefalt ladespenning: 14,4 volt |
MÅL I CM
Dollbord, bredde: | 15 |
Uteplass akter: | 195x110 |
Badeplattform: | 235x110 |
Arbeidshøyde byssebenk: | 75 |
Ståhøyde |
|
| 203 |
| 203 |
| 195 |
| 127 |
| 118 |
Køyemål |
|
| 100x220 |
| 90x190 |
Akterdør |
|
| 90 |
| 12,5 |
CE-MERKING
I ORDEN MANGELFULLT |
Designkategori: C |
HIN-nummer: OK |
Samsvarserklæring: OK |
Brukerhåndbok: OK |
FRA CE-SKILTET |
Max antall personer: 8 |
Max antall pers. og last i kg: 676 kg |
Max motorstyrke: 164 kW/220 Hk |
TESTRESULTAT
Turtall (omdr./min) | Fart (i knop) | Støy (i dBA) |
4.900 | 32,5 | 93 |
4.400 | 30,5 | 86 |
3.900 | 25,4 | 85 |
3.400 | 21,5 | 84 |
2.900 | 15,0 | 79 |
2.400 | 10,5 | 76 |
1.900 | 7,5 | 71 |
1.400 | 6,2 | 70 |
800 | 3,0 | 65 |
TESTBETINGELSER
Temperatur |
|
- Luft: | 13˚C |
- Sjø: | 10˚C |
Vindstyrke: | 2-5 m/sek |
Tankinnhold ved test |
|
- Diesel: | 220 liter |
- Ferskvann: | 0 liter |
- Septik: | 0 liter |
Antall personer om bord: | 1 |
UTSTYR
BESKRIVELSE | STANDARD | EKSTRA | I TESTBÅT |
Baugpropell |
| X |
|
Elektrisk ankervinsj |
| X | X |
Landstrøm |
| X | X |
Sjøvannstoalett |
| X | X |
Plotter 7’’ | X |
| X |
Bord | X |
| X |
Trykkvann | X |
| X |
Kalesje |
| X |
|
Puter på akterdekk |
| X | X |
Dusj på badeplattform | X |
| X |
Dieselvarmer | - | - | - |
PRIS OG OPPLYSNINGER
Pris fra (inkl. avg.) | 457.100 Kroner |
Pris testet båt (inkl. avg.) | 559.080 Kroner |
Konstruktør: | Quicksilver Team |
Produksjonsland: | Polen |
Ytterligere opplysninger: |
KONKURRENTENE