TEST: IBIZA 23 WEEKENDER, NIDELV 690 SPORT, RYDS 23 DC

Hver sin lyst

Det er forskjell på daycruisere. Vi har prøvd tre nordiske, med temmelig ulike egenskaper. Èn er best å bo i, en kjører best og den tredje har en suveren uteplass.

Publisert Sist oppdatert

Daycruiseren (DC) slo igjennom på 1970-talet. En fartsbåt med V-bunn og åpen uteplass, samt en liten ruff under fordekket. På det skandinaviske markedet var det Coronet, Fjord, Windy og Ockelbo som dominerte. Volvo Penta-drevet fikk sitt store gjennombrudd med disse båtene, og i motorkassen satt det som regel en sekssylindret bensinmotor på rundt 170 hester.

I hovedtrekk er det ikke så mye som skiller 70-tallsbåten fra dagens daycruisere, men studerer man plastlaminat, montering, snekkerarbeider og utstyr, så er nivået blitt dårligere i dagens serieproduserte båter. Dels kan det skyldes at brukernes krav har endret seg, dels at produsentene søker å holde prisene på et akseptabelt nivå.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER