Bruktbåt-test: In'Lander 830
Sjøens campingvogn
Det ligger et tydelig drag av campingliv i sjøbrisen. In´Lander 830 er sjøens svar på Knaus, Hymer eller Dethleffs. Relativt uinspirerende å kjøre, men en solid familiebåt med hyggelige egenskaper og god plass. Vi har kjørt en båt fra 1988.
Historien om In´Lander begynte i innlandet i Telemark, langt fra sjøen, men ved et lite vann som heter Nisser. Her, i Treungen, ble båten utviklet og bygget. Alf Jensen var konstruktøren, og årstallet var 1975. I hypermoderne produksjonslokaler ble de første In´Landere til, samtidig som myndighetene brukte verftet som et eksempel til etterfølgelse for resten av bransjen. Men moderne lokaler var ikke veien til suksess for Plastservice as. Mot slutten av 70-tallet var konkursen et faktum, og Treungen Plast ble dannet. Ved roret stod Jan Hauger, som i tillegg til å forandre akterlugaren også ga båten nytt navn. Med salongen og L-sofaen i akterlugaren fjernet, ble det gjort plass til et større toalettrom og en lugar med plass til to slumrende mennesker på babord side av båten. I tillegg ble vindusarrangementet gjort om, og båten døpt om til Neptim 8600.
Mot midten av 80-tallet overtok Alo Yachts produksjonen, etter at Treungen Plast ga seg. Heller ikke det ble noen suksess. Formene ble kjøpt opp av Viktoria Hus as i Porsgrunn og flyttet fra Treungen til Høvåg utenfor Kristiansand. Her ble produksjonen igjen tatt opp, og båtene fikk tilbake sitt opprinnelige navn - In´Lander. Men Express Boat, som firmaet het, skulle heller ikke vare evig. På begynnelsen av 90-tallet var det slutt, og Grimstad Båt & Fritid tok over. Firmaet, som i dag heter Hesnes Fibreglass AS, videreutviklet In´Landeren. I dag lager de kjøl, baugnebb og badeplattform for ettermontering, i tillegg til å levere den som halvfabrikata.
Innredning
Gullabonnement
Blad og digital
949,-
pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner
BESTILL HER