Nr 1 2013

Førsteinntrykk: Cooper 800

”Se og bli sett”-båten: Cooper 800 tiltrekkes av folk med sans for det litt spesielle. Fyll den opp med familie og venner. Du blir lagt merke til.

Publisert Sist oppdatert

TEKST OG FOTO: AMUND RICH. LØKEN

Hollanske Cooperyacht BV kaller selv sin slanke lady en loungebåt. Det var snekkene som hadde den rollen i gamle dager, den gang vi tøffet rundt, hilste med lua og kastet kaffedreggen i en lun vik.

   Cooper er også en supersosial båt, men den har også noe ekstra; flott finish og egenskaper som gjør den i stand til å forflytte seg ganske raskt. Skroget har en god vinkel langt fremme, som flater nesten helt ut jo lengre akter du kommer.

Mye å gå på

Med en god bæreflate i hekken løfter hun seg lett. Dette er en plattgatter helt uten planingsterskel, skjønt plane og plane. Det gjør hun ikke. Med strak aksel og en 54 hesters Yamaha skal hun mestre 16-17 knop. Vår testbåt maktet i underkant av 13 knop. Her skulle vi åpenbart hatt en propell med større stigning. Toppturtallet med denne Yanmar-motoren skal ligge på rundt 3000 omdreininger. Vår testbåt toppet på 3450 omdreininger.  

   I denne type båt er 54 hester helt greit, men importøren vil ta hjem båter med både 75 og 112 hk. 75 hk kan være bra, men 112 hk er overkill.

Godt utstyrt

Cooper 800 er ingen billig båt. Startprisen er rett i underkant av 600.000 kroner, men det skal sies at det er mye utstyr i standardutgaven og kvaliteten ingenting å utsette på. Den har kalesje, en anvendelig sprayhood, teak-pakke, gode puter med flyttbare armlenere, badetrapp og innvendig lys for å nevne noe.

Likevel er den meget prisgunstig om vi sammenligner med Fjord-terna. Cooperen mangler riktignok vindskjermen, men selve konseptet er ikke så ulikt.

Enkelt og greit

Båter som Cooper 800 skal være blant de mest problemfrie. Den har motoren i styrekonsollen langt akter midtskips og strak aksel med propell og ror. Fordi motoren er så åpen og lett tilgjengelig, er også det daglige ettersynet veldig greit.

I denne båten er passasjerene henvist til å sitte langsetter. Den er registrert for 10 personer. Og faktisk er det slik at alle ti også vil ha et nokså godt om bord. De sitter komfortabelt side om side og med god øyekontakt på hele turen.

   Foran i båten finner vi et godt soldekk, med et godt oppbevaringsrom under. Her er det plass til et bærbart toalett. For øvrig gleder vi oss over solide, gode kryssholdt. Vi savnet to midt på.

   Føreren har perfekt utsikt, der han står eller sitter bak det store, deilige rattet og et oversiktelig instrumentpanel.

Joda, vi har stor sans for konseptet, en båt hvor kraft og fremdrift ikke spiller hovedrollen.

 

FAKTA: Cooper 800

CE-kategori:

C

Produksjonsland:

Finland

Lengde i meter:

8,60

Bredde i meter:

2,60

Dyptgående i meter:

0,95

V-bunn i grader:

24

Vekt tørr båt i kg:

3.100

Drivstoff i liter:

340

Max antall personer:

10

Motoreffekt fra-til i hk:

260-370

Motor testbåt:

Volvo Penta D4-300

- Sylindervolum

3.700 ccm

- Antall sylindre

4

- Effekt i hk (kw)

300(220,59)

Toppfart i test i knop:

38

Pris fra i kroner:

Ca 990.000,-

Pris testbåt i kroner:

Ca 1.100.000,-

Opplysninger:

www.fischemarine.no

 

Powered by Labrador CMS