TEST • Brukt Biam 820

Biam 820
Biam 820
UPRAKTISK: Ryggen rundt aktersofaen kan fjernes slik at man får en dobbel solseng, men man har ingen steder å stuve unne akteryggen
UNDER TRAPP ned til salongen er det en romslig, dobbel stikkøye med god ventilasjon og enkel adkomst.
HEFTIGE STOLER rundt bordet i salongen. Men løsningen fungerer bra, sammen med byssa hvor kokken har god kontakt også med de som sitter på uteplassen.
NY MOTOR: I testbåten var den opprinnelige Volvo Penta-motoren erstattet med en kraftig V8 Mercruiser. De ekstra kreftene kommer godt med når en ferielastet båt skal opp i plan.
DUSJMULIGHET: Toalettrommet er drenert og har dusjmulighet.

Jappebåten

I Biam 820 ble det lagt vekt på stort barskap, askebegere og komfortable seter i salongen. Den er et barn av det glade 80-tallet og var forut for sin tid, med planløsninger og smarte idéer som mange siden kopierte.

Publisert Sist oppdatert

Biam 820 var en imponerende og innovativ båt da den ble lansert på slutten av 1980-tallet – i den til da bratteste motbakken i norsk båtbransje. Skroget stammer fra Polar Express, signert Jan Bjerke, og levde videre etter Biam 820 som Nor Star 290. Vi testet båten i Båtmagasinet nr 10/1989 og kunne og konklusjonen står fast. Flere av de egenskapene som designer og produsent vektla i denne båten, ble senere toneangivende løsninger for flere andre produsenter: En stor og sosial uteplass med L-sofa og solseng, en meget komfortabel førerposisjon med farget konsoll, port i akterspeilet ut badeplattformen, og stor skyveluke ned under dekk.

I skrivende stund er det ingen Biam 820 til salgs på www.finn.no.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER