utgave nr 4 2005

Prøvekjøring: Ramin 30 Touring

Publisert Sist oppdatert

Prøvekjøring: Ramin 30 Touring

Ny, men ingen nyhet

Ramin 30 Touring er ingen nyhet. Snarere gamle Skagerrak 900 som igjen er satt i produksjon. Det er noe trygt og forutsigbart med gammelt nytt. Og noe har gått ut på dato: Førerplassen fortjener justering, og toalettet må få litt omtanke.

TEKST: ATLE KNUTSEN

I fjor sommer dukket det opp en båt fra glemselen, under navnet Ramin 30 Touring. Far og sønn med fartstid fra Windy fikk tak i formene til to båtmodeller som ikke hadde vært på markedet siden 2000. Stille og forsiktig har de satt i gang produksjon, med 30-foteren som volummodell.
Båten er utviklet av Kjell Rasmussen og ble fra 1990 produsert ved Furre Båtbyggeri på Løddesøl ved Arendal. En kort periode under Ramin-navnet, men så kom Trygve Stensaker i Lunde Båt AS på banen og fikk sving på eksporten. Rundt 60 båter ble laget under navnet Skagerrak 900. Flesteparten havnet i Europa. I 2003 overtok Dan Roger og Dan Werner Aanonsen formene og har frem til i dag laget 11 stykker av Ramin 30 Touring på Krøgenes ved Arendal. I tillegg produserer de snekka Ramin 26, tidligere Ramin 785.

Klassisk

Ramin 30 Touring representerer det heilnorske, sørlandske turbåtkonseptet. Stor, åpen uteplass med targabøyle og kalesje. En liten og forholdsvis lav bysse med benkeplater som kan brettes ut og stoler som kan felles fremover i forbindelse med fører- og passasjerplass, akterlugar med solseng på toppen, og en kombinert salong og hovedlugar under dekk. Her er det mye god stuveplass, men vi savnet mulighet til å henge klær i det store skapet på babord side i salongen. Avdelingen under dekk har rikelig med belysning i form av innfelte spoter. Ståhøyden er på ca 185 cm.
Den nye produsenten har modifisert innredningen noe, rundet av noen hjørner, gjort et mer tidsmessig fargevalg og lagt vekt på fine snekkerier. Etter å ha kjørt en av de første byggenumrene i sommer, noterte vi oss litt slurv ved sammenføyninger, hjørner osv, men båten vi prøvekjørte i vår var av en annen kvalitet. Nå er finishen slik den bør være. Selve konseptet er imidlertid helt uforandret fra 1990, med ett positivt unntak - nemlig gjennomgang til badeplattformen på styrbord side. De har dessuten forlenget badeplattform, som gjør det enkelt å ta seg om bord fra en flytebrygge.
Vi noterte oss også et par ting som med fordel kan justeres. En førerplass som tar hensyn til behovet for kartplotter blir stadig mer aktuelt. Til tross for sine 175 cm ståhøyde, har toalettrommet dusjemuligheter, men innsiden av skroget i vår testbåt vil neppe tåle mengder av vann og såperester. Derfor har produsenten nå tatt mål av seg å kle skottene med hvite respatex-plater. Vi synes heller ikke det er spesielt hensiktsmessig med sjalusi av treverk i toalettdøren - her kommer vannsøl ut på utsiden. De åpne hyllene i benken er også utsatt for vannsøl, og bør i det minste få skyvedører.

Flott skrog

Skroget på Ramin 30 Touring er utviklet av Kjell Rasmussen, og er en forlenget utgave av snekka Ramin 785 som ble bygget om til plattgatter. Halvplanende er etter hvert blitt et meget tøyelig begrep, og oppførselen til båten tilsier at den faller inn under kategorien planende båt med strak aksel. Med en Yanmar diesel på 220 hk målte vi 27 knop på topp, noe dette skroget tåler helt utmerket. Den legger seg svakt innover i svingen (som en planende båt), og man kan gi maks ror ved topphastighet uten at noe ubehagelig inntreffer overhodet. Båten viser ingen tendenser til å plane på kjølen. Etter vår oppfatning er 220 hk et optimalt alternativ for denne båten.

Velprøvd konsept

Den vinkelrette innredningen, både ute og under dekk, er i tre (mahogni) og vitner om at modellen har noen år på baken. Motoren er plassert under salongdørken i et godt lydisolert motorrom. I stedet for stikklugar har Ramin 30 Touring en trivelig akterlugar med en køye som måler 130x195 cm. Adkomsten til lugaren er god.
Uteplassen er tradisjonell, med en bysseløsning som er litt underprioritert i forhold til hva man finner på mer moderne båter. Kjøleskapet er på 65 liter, og er greit nok. Det er fire faste køyeplasser om bord, men det er uproblematisk å konvertere salongen på uteplassen til ytterligere en dobbelkøye. Uteplassen er stor og sosial. Man dekker lett til fem personer rundt bordet, og bevegelsesmulighetene under kalesjen er meget gode. Skal man frem på dekk, må man forsere dollbordene, noe som går smertefritt takket være rikelig med rekker og gripepunkter.
Etter en rask prøvetur sitter vi tilbake med inntrykket av at Ramin 30 Touring er en ganske komplett båt fri for fikse ideer og eksperimentelle løsninger. Teknisk sett fant vi ingenting å sette fingeren på.
Prismessig plasserer båten seg i mellom konkurrentene Marex 280 Holiday og Scand 29 Baltic.

Data Ramin 30 Touring

Lengde:9,30 meter
Bredde:2,85 meter
Dyptgående:0,80 meter
Vekt tørr båt:3.000 kg
Drivstoff:300 liter
Ferskvann:150 liter
Septik:150 liter
Motoralternativer:Yanmar 4LHA-HTE 144 ahk, Yanmar 6LTA-STP 290 ahk
Motor testbåt:Yanmar 4LHA-STP, 222 ahk.
CE-kategori:C
Pris fra (inkl. avgifter):Kr 956.000,-
Pris testet båt:Kr 996.000,-
Ytterligere opplysninger:Ramin Boats AS, Arendal, telefon 97023655, internett: www.raminboats.no

Powered by Labrador CMS