utgave nr 15 2008
Førsteinntrykk: Bella 570 DC
Førsteinntrykk: Bella 570 DC
Spreking
TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN
Daycruiseren Bella 570 DC var ny for 2008-sesongen. Den lille daycruiseren vi har prøvekjørt var ustyrt med en Volvo Penta D3-190 på 190 hk, som ga en herlig sporty kjøreopplevelse som avdekket et veltilpasset skrog med livlige, men gode sjøegenskaper. Selve båten er enkel i innredningslayouten, men har likevel de løsninger man leter etter i en båt tilpasset et nordisk skjærgårdsmiljø: Gjennomgang i vindskjerm, solid rekke med bra pulpit, lettvint kalesjeløsning og bra med stuveplass kombinert med overnattingsmulighet. Den har nemlig en enkel lugar under fordekket, og uteplassen domineres av to komfortable stoler på søyle, samt en akterbenk med plass til tre personer. Bak sofaen er det en garasje til en fleksibel og grei kalesjeløsning. I dørken er det et gedigent stuverom etter amerikansk mønster, med plass til for eksempel vannski, fendere osv.
Spenstig, men trygg
Båten fås med fire ulike motoralternativer: Tre dieselversjoner og en bensin. Båten vi prøvekjørte hadde det største motoralternativet, men vi vil tro at også en CumminsMercruiser (CMD) QSD 2,0ES på 150 hestekrefter gjør en god jobb i denne båten som veier rundt 1.400 kg. Prisforskjellen mellom en med 150 hk diesel og en med 190 hk diesel er også betydelig, på nesten 100.000 kroner.
Den ytterst langbeinte Volvo-versjonen er imidlertid en spenstig kjøreopplevelse. Skroget har en moderat planingsterskel og har en bunnvinkel på 21 grader. Vi kjørte båten i temmelig rotete og stor sjø i Finlands skjærgård og ble begeistret over hvor leken og letthåndtert båten var. Vitaliteten gjør det enkelt – og rent ut morsomt – å forsere strømskavler og sjø med båten. Den har en myk og kontrollert gange i sjø fra alle retninger. Bella 570 DC lyder kommandoer svært kontant og i kombinasjon med en forbausende kompakt og stille konstruksjon, følte vi oss veldig komfortable om bord. Dette har man oppnådd blant annet ved å integrere motorrommet i dekksformen, samt omfattende bruk av flytemidler som har en lydisolerende effekt. Denne løsningen gir også et meget ryddig og rent motorrom med svært gode adkomst og servicemuligheter. Båten er dessuten veldig tørr og kaster sjøen kontant til siden.
Godt dieselalternativ
For det første er 570 DC en av relativt få modeller i sin størrelse med gode dieselalternativer. Prisen på Bella 570 DC ligger på rundt 540.000 kroner med en Volvo Penta D3-190. Med 150-hesteren fra CMD synker prisen kraftig, til 444.200, og med tanke på at Volvo Penta-løsningen gir mer enn rikelige kraftressurser, holder vi 150-hesteren for å være et effektmessig gunstig valg i denne båten.
Foruten D3-motoren og 150-hesteren fra CMD, tilbys også båten med CMDs 1,7-liters dieselmotor på 120 hk. I tillegg tilbys båten med en 135-hester 3-liters bensinmotor, men dette er ikke et vanlig motorvalg i Norge, og er heller ikke et valg vi anbefaler fremfor en av dieselversjonene.
FAKTA:
Modellbetegnelse: | Bella 570 DC |
CE-kategori: | C |
Produksjonsland: | Finland |
Lengde i meter: | 5,70 |
Bredde i meter: | 2,38 |
Vekt tørr båt i kg: | 1.420 |
Drivstoff i liter: | 130 |
Ferskvann i liter: | - |
Septik i liter: | - |
Antall køyeplasser: | 2 |
Motoreffekt fra-til i hk: | 135-190 hk |
Motor testbåt: | Volvo Penta D3-190 DP |
- Sylindervolum | 2,4 liter |
- Antall sylindre | 5 |
- Effekt i hk (kw) | 190 (140) |
Toppfart i test i knop: | ?? |
Støy ved toppturtall i dBA: | ?? |
Pris fra i kroner: | ?????? kroner |
Opplysninger: | www.bellaboats.com |