Test: Flem 340
Fine tanker, rette kanter
Man gjør knapt en 1500dagsseilas på Vestlandet uten å se en Flem 340. 100 båter er bygget siden 1995. Flem-treff arrangeres av båteiere som stråler av fryd. Ikke hverdagskost for mange norske båtprodusenter. Hvorfor er Flem så populær?
En mildt konservativ 34-foter med flybridge, rikelig innvendig plass, stor salong og ryddig akterdekk, falt i smak hos vestlendingene. Og mannen mange skjenker en takknemlig tanke, er slett ingen båtbygger av profesjon.
Da Magne Flem fra Molde, lærer i det daglige, skulle kjøpe båt, var det mye som fristet. Problemet var at han fant de gode løsningene på forskjellige båter. Flem satte seg ved tegnebordet og utviklet sitt eget konsept, nemlig Flem 340. Formene bygde han fra 1991-95 og to båter ble støpt på rappen. Så strømmet entusiastene til, og ytterligere fem båter tok form. Den første av de syv båtene kom på sjøen i 1995 - og viste seg å fungere i tråd med beregninger og intensjoner. Det var liv laga for kommersiell satsing på Flems tanker. Støpingen ble flyttet til Silver Plast i Midsund som siden jevnt og trutt har produsert to plastferdige båter i måneden. I sommer ble byggenummer 100 tatt ut av formene. Brorparten av de plastferdige båtene blir solgt videre som halvfabrikat, mens de øvrige blir innredet ved et snekkerverksted i Vestnes. Og stedlige representanter for ulike motormerker, i hovedsak Volvo Penta og Yanmar, foretar installasjonen i båtene som skal leveres komplette.
Magne Flem kan fortelle at visse endringer er foretatt med det opprinnelige konseptet. Ganske tidlig bygget han ny skrogform, justerte litt på overbygget og laget en tredje lugar. Med et skyvesete akter i salongen har man utnyttet plassen enda bedre, og et kløktig uttenkt beslag gjør det mulig å vende passasjersetet forut.
Så til spørsmålet: Hvordan fungerer Flem 340 i praksis?
Det store under
Gullabonnement
Blad og digital
949,-
pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner
BESTILL HER