utgave nr 4 2004

Prøvekjøring: Nidelv 590 Sport

Publisert Sist oppdatert

Ny moro i gammel båt

Gammel båt i ny drakt er en oppskrift mange verft har prøvd. Nidelv har gjort en usedvanlig god jobb: Gamle Nidelv 18 fra 1970 er blitt en snobbete, festlig og prisgunstig liten daycruiser.

TEKST: ATLE KNUTSEN

Forespørsler om en lettere, rimeligere og enklere båt enn Nidelv 610 fikk Nidelv Båtbyggeri AS til å børste støvet av pluggen til sin gamle 18-foter. 590 Sport kom på markedet i fjor høst.
Skroget ble forlenget, fikk annen chine og ny dekksform med mer moderne løsninger. Skroget takler alt fra Mercruisers lille 1.7 liters diesel til en sprek Volvo Penta 4.3 Gxi med rimelig vellykket resultat. I billigste versjon koster båten 307.000 kroner, og gjør fortsatt sine 37 knop i følge produsenten.
Vi prøvekjørte verstingen med 225 hk bensin og logget den til 47 knop. Vi ble verken skremt eller mørbanket av den grunn, snarere gledelig overrasket over et trivelig bekjentskap.
Båten skal ifølge Nidelv konkurrere i markedet med skjærgårdsjeeper, men produsenten har lovet å være tro mot filosofien om at folk skal sitte bak en vindskjerm og at man enkelt skal kunne trekke en kalesje over hodene til samtlige ombordværende. Vi synes Nidelv har lykkes godt med sin nye minsting.

Morsom å kjøre

En runde "udi skjærra" sør for Arendal ble stort sett preget av ren glede. Nidelv 590 er en velfungerende liten daycruiser, med V-bunn på vasse 22 grader og en vekt på 1150 kg tørr båt. Med en moderne Volvo Penta 4.3 Gxi V6-motor på 225 hk er båten rask som en "skåldet bever". Vi målte farten til 47 knop med to mann ombord og kvart tank bensin.
Skroget virker harmonisk og greit og sitter fint i svingene uten å slippe eller hugge. Vi fant også nok svell utenfor Torungen til å kunne fastslå at skroget lander mykt og stødig. Vår eneste negative erfaring er at båten viser klare tegn til galoppering i en liten del av fartsområdet i underkant av 30 knop. I motsetning til mange andre båter lar denne tendensen seg hurtig korrigere ved å trimme drevet inn. Ingen grunn til å blekne om nebbet, med andre ord. Med V6-eren på 225 hk har båten likevel så rikelig med kraftressurser at farten holdes uanstrengt oppe selv med drevet helt inne, men dette kan neppe kalles en optimalt driftsøkonomisk løsning. Båten går uklanderlig utover dette kritiske fartsområdet, og lar seg villig trimme uten å by på overraskelser. Den skyter ut av vannet som et prosjektil og lander trygt på alle fire.
Produsenten forklarer galopptendensen med at 225-hesteren gjør båten litt tung i sessen, mens eksemplarer med den lettere 116-hk dieselen til Mercruiser knapt oppviser slike unoter.

Bra teknisk

En tur på sjøen er også en lise for øret. Nidelv 590 Sport har svært få skramlelyder, noe som vitner om at båten er godt sammenskrudd. En nærmere inspeksjon befester inntrykket.
Motorrommet er ryddig og innerskroget pent coatet over alt. Det lille som er av elektrisk opplegg er godt nok festet og oppklamret, og skroggjennomføringene har doble slangeklemmer. En Seafire automatisk brannslukker er på plass i motorrommet. Båten har regndrenering, men ikke selvdrenerende uteplass. Ifølge CE-reglene skal også en liten båt som denne ha en manuell lensepumpe. Nidelv har funnet en vettug plassering under den store motorromsluken/solsengen akter. Solsengen er ekstrautstyr som først blir levert til høsten. Luken holdes oppe av to solide gassdempere og kan leveres som en uttrekkbar solseng. Løsningen fungerer godt som fløte i sausen.
Siden selve motorrommet er dekket til av en egen luke med hengslede lemmer, er det et stort stuerom under solsengen med plass til blant annet kalesjen med bøyler og duk. Lemsystemet til motorrommet fungerer greit. Det eneste vi kunne ønske oss, er en litt mer elegant og solid festeanordning til lemmene når disse er åpne. Adkomst rundt motoren er god, og den vil være enda bedre på de mindre (og mer vanlige) motoralternativene. Rundt lukekarmene er det skikkelig drenering.

Velfungerende

Hvis du velger den uttrekkbare, doble solsengen akter kan den med et håndgrep konverteres til en enkel solseng i kombinasjon med en god tverrskips aktersofa. En koppholder på hver side av sofaen er funksjonelt. Under sofaen er det et stort stuerom, og under tiljene er det god adkomst til bensintank og batteri i et separat rom. Dørken på uteplassen har en stor luke som også gir adkomst til tanken, og foran denne igjen - mellom fører- og passasjerplassen - er det et stuerom med plass til kald drikke. Det er også tre mindre, åpne stuerom i skrogsidene. Vindskjermen i herdet glass er stivet opp av to stålrør. Dette gjør vindskjermen riktig stødig, og man har noe å holde seg fast i.
Døren inn til lugaren har støpte trinn som leder ut gjennom vindskjermen til fordekket. Pulpiten er i laveste laget, skjønt en riktig nyttig variant vil uansett være for høy for denne båten. Forut er det en dreggkasse og to skikkelige kryssholt. Vår testbåt hadde sveitsisk lanterneføring som avviker fra internasjonal standard, blant annet med en hvit lanterne forut. Forut er det også plass til ettermonterting av bauglys. På badeplattformen er det en teleskopstige under en luke på styrbord side, og en liten dreggkasse til babord. En god løsning som kunne blitt bedre om lukene ble hengslet mot skroget slik at man slipper å lene seg ut over vannet for å åpne dem.
I lugaren under fordekket er det ikke mer plass enn man behøver. Selve lugaren har en minikøye med plass til to småvokste personer. Tak og skott er veldig pent polstret, her fins lampe i taket og stuerom i benkene samt inspeksjonsluke til baugpropellen.
Førerplassen har også en layout som fungerer. Både fører og passasjer har en bøttestol med ståfunksjon som kan justeres i høyde og lengde. Ratt og spak er montert i et fornuftig forhold til hverandre og føreren. Ved førerplassen fant vi også et 12 volt uttak, plass til stereo, en liten hylle, god oversikt over instrumentene og greit plasserte brytere. Kompasset (ekstra) var montert i siktlinjen.

Data: Nidelv 590 Sport

Lengde:605 cm
Bredde:214 cm
Dyptgående:80 cm
Vekt tørr båt:1150 kg
Motor standard båt:Fra Mercruiser D1.7, 116 hk
Motor testbåt:Volvo Penta 4.3 Gxi
Drivstoff:117 liter
Pris standard båt:Kr 307.000,-
Pris testbåt:Kr 411.830,-
Toppfart med VP 4.3 Gxi:47 knop
Produsent:Nidelv Båtbyggeri AS
Asdal, 4824 Bjorbekk
Telefon 37 05 80 50
Internett: www.nidelv.no

Pluss

- Prisgunstig
- Sjøegenskaper
- Finish

Minus

- Pulpit
- Luker på badeplattform