Askeladden C62 Xover: Xtra bra
Daycruiseren C62 Xover fra Askeladden er banebrytende, sett bort fra Meklingen som kom på 1970-tallet. Den ble ingen suksess, men det gjør ganske sikkert Xover.
TEKST OG FOTO: Atle Knutsen
Det er ikke stort mer enn den tilbaketrukne førerplassen som Askeladden C62 Xover og Jan Herman Linges Mekling har til felles. Til gjengjeld er den løsningen er ganske genial og gir Xoveren sitt klare konkurransefortrinn. I stedet for en lugar som aldri blir brukt til annet enn stuveplass, er fordekket gjort kortere til fordel for flere, og godt beskyttede passasjerplasser foran føreren. Samtidig er det nok plass igjen under fordekket til at man har en dobbelkøye her om det skulle bli nødvendig med flere overnattingsplasser enn hva den romslige solsengen akter kan by på.
Gnistrende bra!
Askeladden C62 Xover bygger på samme skrog som daycruiseren C62 Cruiser fra i fjor. Og skroget er intet mindre enn gnistrende bra. Det har praktisk talt ingen planingsterskel, noe den er nokså alene om i sin klasse. Båten sitter som et skudd i svingene og er myk og kontrollert. Vår testbåt, som var prototypen som hadde verdenspremiere på Sjøen for alle, var en tanke tyngre enn standard produksjonsbåter vil være. Likevel logget vi 34 knop med aluminiumspropell. En noe lettere båt og stålpropell vil gi en knop eller to i tillegg. Suzukimotoren på 115 hk som satt på testbåten leveres standard med aluminiumspropell. Vi mener det fantastiske skroget fortjener en stålpropell, noe som vil gi bedre løft, mindre kavitasjon ved sving og enda mykere gange.
SOLSENGEN akter er stor, samtidig som den er enkel å rydde unna slik at man får en komfortabel U-sofa. Bord er også tilgjengelig.
Prima dekkslayou
Nyvinningen ved Xover-konseptet er at produsenten har redusert fordekket, kuttet ut lugaren og erstattet plassen med en to sittebenker. Videre inn under fordekket er det en køye, og under køya har man fått plass til en smart, uttrekkbar kjøleskuff. Ved hjelp av ifyllingsputer får man dessuten en god solseng i le foran føreren. Alternativt får flere personer glede av vindskjermen på kortere, ruskete turer uten kalesje. Akter er det en U-sofa som meget lett lar seg konvertere til ytterligere en romslig solseng. Dermed er C62 Xover alene om å ha to store solsenger.
Den tilbaketrukne førerkonsollen er førsteklasses. Her er det plass til solbriller og mobil, og en stor kartplotter. Koppholder er på plass, og man kan kjøre både stående og sittende på en komfortabel måte.
EN TANKE MEKLING: Den tilbaketrukne førerplassen, solseng og køye i forkant fører tankene hen til Mekling 27. Men Askeladden C62 Xover treffer antakelig markedet mer presist enn Meklingen gjorde tidlig på 1970-tallet.
Plass til vannski
Også stuveplass har båten rikelig med. Mellom fører- og passasjerplassen er det et stort rom i dørken med plass til for eksempel vannski. I akterbenken er det også romslig stuveplass, samt adkomst til batteri, manuell lensepumpe, grovfilter med vannutskiller osv.
Rundt ryggen på aktersofaen er det en praktisk og fin kalesjegarasje som rommer en middels praktisk kalesjeløsning.
Via vindskjermen har man en enkel og praktisk gjennomgang ut på fordekket. Her er nok å holde seg i, og pulpiten er høy og kraftig. Tilsvarende har båten en praktisk badeplattform i motorbrønnen hvor det er lett adkomst til badestige og stor dreggkasse.
Et putedesign som gjør at man slipper trå på putene når man skal om bord eller i land hadde vært en fordel.
TEKNISKE DATA - ASKELADDEN C62 XOVER
CE-kategori:
C
Produksjonsland:
Norge
Lengde i meter:
6,10
Bredde i meter:
2,33
Dyptgående i meter:
0,80
V-bunn i grader:
18
Vekt tørr båt i kg:
Ca 1.200
Drivstoff i liter:
140
Max antall personer:
6
Motoreffekt fra-til i hk:
115-150
Motor testbåt:
Suzuki DF115
- Sylindervolum 1.950 ccm
- Antall sylindre 4
- Effekt i hk (kw) 115 (84)
Toppfart i test i knop:
34
Pris fra i kroner:
390 000
Pris testbåt i kroner:
398 900
Opplysninger
(28.06.2011) Fra BM 07-11