TEST: Askeladden 645 Spider

Når krypdyret våkner…

Publisert Sist oppdatert

Henrik J. Askviks Sønner AS statser ambisiøst i sitt jubileumsår. Det er 90 år siden båtbyggeriet begynte å skape trebåter til fiske og transport - den gangen folk i distriktet var helt avhengige av båt. Allerede i 1957 tok båtbyggeriet i bruk glassfiber som byggemateriale. I dag er båtprodusenten på AskøyNorges største, om ikke iomsetning, så i antall båter. I underkant av 2.000 båter per år, 62 ansatte og et budsjett på 190 millioner kroner er voksne tall.
I våres lanserte Askeladden to nye modeller: 565 Wasper som vi testet i aprilnummeret, og 645 Spider som vi har kjørt med to ulike motoralternativer en perfekt februardag. I den ene satt en firesylindret Mercruiser 1,7 liters dieselmotor på 116 hk og i søsterbåten satt en Mercruiser 4,3 L EFI V6 bensinmotor på 210 hk under dørken. Det interessante med sammenligningen er ikke å kåre en vinner. Båter med diesel- og bensininstallasjoner har ulike egenskaper og det ene er nødvendigvis ikke et dårligere eller bedre alternativ enn det andre. Verdiforskjeller i fart, støy og forbruk er de mest interessante variablene i en slik test og vi har foretatt en sammenligning.

Diesel eller bensin?

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER