Nr 3 2013

Førsteinntrykk: 2xAskladden Multi

Åpen for det meste: Nye Askeladden Multi er basert på LEGO-prinsippet. Skroget er det samme som P66-modellen, men innredning og dekkslayout kan kunden selv velge i mange varianter.

Publisert Sist oppdatert

TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN

Å bygge flere båtmodeller på samme skrog, er en velkjent, kostnadsbesparende løsning i båtbransjen. Men modulbasert innredning er en sjeldnere variant. Den nye Multi-serien til Askeladden gjør det mulig for kunden å plukke ut ønskede elementer fra et innredningssystem etter behov og lommebok. Produsenten når dessuten flere segmenter i markedet. Om man vil ha en helt åpen båt med styrekonsoll og sittebenker lange sidene, eller en med fiskekum, styrhus og varmeapparat, er helt opp til kunden når han krysser i på utstyrslisten og dermed komponerer sin egen båt. Skroget er det samme som Askeladden bruker til sine P66 Pilothouse og P66 Weekend, men i Multi-versjon har den nedsenket, selvlensende arbeidsdekk med store stuverom i og høyt innvendig fribord.

To varianter

Askeladdens nysatsing har vært på sjøen siden i fjor høst, og var klar for en prøvetur ved juletider. Vi stakk til sjøs med de to ytterpunktene i modellfamilien, nemlig den helt åpne med kun styrekonsoll og et rent arbeidsdekk, og den mer påkostede varianten med styrhus, to styreposisjoner, fiskekum med sirukalsjonspumpe, toalett og varmeapparat.

Med det nye båtkonseptet fokuserer Askeladden på ivrige hobbyfiskere og semiprofesjonelle brukere. I grunnversjonen med kun en dobbel førerkonsoll hvor man sitter på akterbenken, er båten en praktisk arbeidsplattform med et enormt, flush dekk. I dekket er det grandiose rom under hengslede luker. I de aktre rommene har man adkomst til pumper og eventuelt septikpumpe dersom båten har sjøvannstoalett. Det fremre rommet er det tilgang til bensintanken og rikelig med lasteplass. Også i stuverommet i benken forut er det meget god plass til store gjenstander. Dollbordet kan forsynes med solide rekker etter eget ønske, og kryssholtene praktisk designet med tanke på at de ikke skal hekte fast i for eksempel fiskegarn. Lanternene er felt inn og godt skjermet.

Velutstyrt med styrhus

Toppversjonen har et romslig styrhus med en bakvegg som kan dekkes til med kalesjeduk. Her sitter to personer bra, og sikten gjennom de store vinduene er god. Båten har, i motsetning til den åpne tvillingsøsteren, en marginal planingsterskel og et meget bredt fartsregister i plan. Aktenfor styrhuset er det en fiskekum på 500 liter med sirkulasjonspumpe. Man kan også velge en basisversjon på 200 liter som da ligger under dørken, eller bygge den ut med 300 liter slik at kummen til sammen blir på 500 liter. Selv med fullastet tank, oppfører båten seg forutsigbart og blir ikke rank. Styrhusversjonen var dessuten utstyrt med akterbenk med puter og ekstra førerposisjon akter. Fleksibiliteten ved båtkonseptet er imponerende, og det ujålete og robuste interiøret gjør dette til en praktisk bruks- og hobbyfiskebåt.

Grunnversjonen var utstyrt med en 70 hk Suzuki, mens den fullriggede båten hadde en 100 hk på akterspeilet. Begge motoralternativene fungerte greit, men styrhusbåten bør antakelig ha en 115 eller 150 hester dersom den skal gå mye med tung last. Vi fikk den opp i plan med fiskekummen full av vann, men noen hester ekstra ville gitt en mer uanstrengt fremdrift.

TESTFAKTA ASKELADDEN P66 MULTI

CE-kategori:

C

Produksjonsland:

Polen

Lengde i meter:

6,60

Bredde i meter:

2,50

Dyptgående i meter:

0,5

V-bunn i grader:

18

Vekt tørr båt i kg:

Fra 1.000 kg (uten motor)

Drivstoff i liter:

140

Fiskekum i liter:

200 eller 500

Septik i liter:

40

Max antall personer:

7

Motoreffekt fra-til i hk:

70-150

 

Åpen utgave

Med styrhus

Motor testbåt:

Suzuki DF70 ATL

Suzuki DF100 ATL

- Sylindervolum

1.502 ccm

2.044 ccm

- Antall sylindre

4

4

- Effekt i hk (kw)

70 (51,5)

100 (76)

Toppfart i test i knop:

24

26

Pris fra i kroner:

275.900,-

321.800

Pris testbåt i kroner:

296.800,-

431.400,-

Opplysninger:

www.askeladden.no

 

Powered by Labrador CMS